Decyzja o warunkach zabudowy – jak ją uzyskać?
Decyzja o warunkach zabudowy jest jednym z dokumentów potrzebnych do podjęcia prac budowlanych. Jest wymagana w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, gdy następuje zmiana zagospodarowania terenu. Owo zagospodarowanie może obejmować budowę obiektu budowlanego, wykonanie robót budowlanych. Decyzja ta też jest wydawana w przypadku zmiany użytkowania obiektu lub jego części.
Wniosek o ustalenie warunków zabudowy
Wykonanie odpowiedniego projektu budowlanego nie wystarczy, by przystąpić do pracy nad nim. Droga od projektowania do robót budowlanych jest długa i wymaga zadbania o różne formalności. Szczególnej kontroli podlegają inwestycje związane budownictwem drogowym – znajdują się one w grupie tych, przy których realizacji wymagana jest obecność inspektora nadzoru inwestorskiego. Dodatkowo projekty dla budownictwa drogowego muszą spełniać surowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa – obiektów budowlanych, ruchu lądowego. Duże doświadczenie w tym zakresie ma biuro projektowe Motyles we Włocławku.
Przed rozpoczęciem prac inwestor ma obowiązek uzyskać od właściwych urzędów i zarządów konieczne pozwolenia. Jednym z nich jest właśnie decyzja o warunkach zabudowy, która wydawana jest przy zmianie zagospodarowania terenu, a w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ponadto przygotowanie inwestycji do realizacji obejmuje uzyskanie decyzji zarządcy drogi oraz przygotowanie mapy do celów projektowych.
Pamiętać należy, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania decyzja o warunkach zabudowy prowadzi do powstania roszczeń odszkodowanych. Zatem koszty ich realizacji muszą być ujęte w kosztorysie inwestorskim oraz opłacone po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy.
Od wniosku do uprawomocnienia decyzji
Pierwszym krokiem do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy jest złożenie do Burmistrza Gminy wniosku o ustalenie warunków zabudowy. Dołączone do niego muszą być załączniki w postaci dwóch kopii mapy zasadniczej oraz pełnomocnictwa, jeśli w imieniu inwestora działa osoba trzecia. W określonych przypadkach konieczne może być też dostarczenie raportu o wpływie inwestycji na środowisko naturalne oraz informacji o planowanych działaniach. Wśród załączników znaleźć powinny się także: koncepcja architektoniczno-urbanistyczna i umowy dotyczące wykonania uzbrojenia terenu inwestycji przez właściwą jednostkę organizacyjną.
Po otrzymaniu wniosku urząd gminy wszczyna postępowanie administracyjne, co sprowadza się do poinformowania właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem i nieruchomości sąsiednich. Następnie inwestycja budowlana jest uzgadniana z wojewodą, zarządem województwa i powiatu w zakresie działań rządowych oraz samorządowych. Przyjmowane na tym etapie są uwagi, wnioski i zastrzeżenia dotyczące inwestycji. Kolejnym krokiem jest wydanie decyzji oraz przekazanie jej zainteresowanym stronom, po czym przyjmowane są odwołania, które przekazywane są do organów drugiej instancji. Ostatnim etapem jest uprawomocnienie decyzji.