Artykuł sponsorowany

Czym kierować się wybierając stację kontroli pojazdów?

Czym kierować się wybierając stację kontroli pojazdów?

Niemal każdy właściciel samochodu musi być przygotowany na regularne przeprowadzanie kontroli technicznych stanu pojazdu. I o ile w pierwszych latach zazwyczaj wystarczy przegląd w serwisie gwarancyjnym, o tyle później możemy korzystać z podstawowej lub okręgowej stacji kontroli pojazdów. Tu jednak pojawia się problem, bo ze względu na obecność co najmniej kilku tego typu zakładów w każdym większym mieście, trudno nam zdecydować, który z nich wybrać. Podjęcie decyzji jest dość istotne, w końcu nie chodzi o byle drobiazg, ale nasz samochód. Czym powinna charakteryzować się stacja kontroli pojazdów godna zaufania?

 

- Przede wszystkim decydując o stacji kontroli pojazdów należy wybrać pomiędzy stacją podstawową a okręgową. W tej pierwszej przeprowadza się badania samochodów osobowych do 3,5 tony, badań technicznych przyczep i wszelkiego innego rodzaju badania technicznych. Drugi typ stacji tzn. okręgowe, odpowiadają za badania wszystkich pojazdów. Ważnym czynnikiem jest także to, czy zakład działa legalnie tzn. czy posiada wszystkie zezwolenia na prowadzenie tego typu działalności - tłumaczy specjalista z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów Celmer w Toruniu.


Warunki, jakie musi spełniać stacja kontroli pojazdów są określone w rozporządzeniu Ministra ds. Transportu i Budownictwa. Te dotyczące sprzętu informują, że każdy zakład powinien być wyposażony m.in. w urządzenie do podnoszenia, do kontroli działania hamulców, pomiaru i regulacji ciśnienia w kołach, oceny prawidłowości ustawienia kół, dymomierz itd. Jako klienci oczywiście nie musimy tych wszystkich rzeczy wiedzieć. Przede wszystkim szukając stacji kontroli pojazdów warto zapytać znajomych kierowców - jeżeli mogą nam polecić jakiś zakład z pewnością chętnie to zrobią. Jeżeli zależy nam na przeglądzie samochodu innego niż osobowy np. ciężarówki czy autobusu, musimy udać się do okręgowej stacji kontroli, która wykonuje okresowe badania techniczne każdego rodzaju pojazdów, także ciągników siodłowych i balastowych, samochodów specjalnych i ciężarowych specjalizowanych. W okręgowej stacji przegląd obejmuje także przyczepy, naczepy, ciągniki rolnicze i motocykle. Ponadto dobre zakłady oferują szereg dodatkowych badań technicznych pojazdów skierowanych do badań przez drogówkę, po wypadkach i kolizjach, w których dokonano montażu instalacji do zasilania gazem, używanych jako taksówka, uprzywilejowanych, przewożących niebezpieczne materiały, dopuszczonych do transportu międzynarodowego, przystosowanych do nauki jazdy i ciągnięcia przyczep oraz wielu, wielu innych.


O stacji kontroli pojazdów dobrze lub źle może zaświadczyć przede wszystkim obsługa. Specjalista powinien wyczerpująco i cierpliwie odpowiedzieć na nasze pytania i już w trakcie pierwszej rozmowy określić czas potrzebny na wykonanie przeglądu oraz koszt całej usługi.


- Dużą zaletą jest obecność warsztatu samochodowego działającego w tym samym budynku, jak to ma miejsce u nas, w Celmer. Dzięki temu ewentualne usterki wykryte podczas przeglądu jesteśmy w stanie naprawić na miejscu, praktycznie od ręki i bez dłuższego okresu przetrzymywania samochodu w zakładzie - zaleca specjalista z toruńskiej okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz