Artykuł sponsorowany

Czym jest wał korbowy i jak można go naprawić?

Czym jest wał korbowy i jak można go naprawić?

Jednym z najważniejszych elementów silnika jest wał korbowy. Stanowi on ostatnią część układu tłokowo-korbowego i odpowiada za zmianę ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy. Dla niektórych takie wyjaśnienia mogą być nieco trudne do zrozumienia, aczkolwiek praca wału w praktyce jest dość prosta. Niestety element ten może ulec uszkodzeniom. Jak w takich sytuacjach sobie radzić?

Jak zbudowany jest wał korbowy?

Silnik złożony jest z kilku elementów. Jednymi z nich są tłok oraz korbowód, które wykonują pracę posuwistą. Ruch ten sprawia, że części te przemieszczają się w jałowy sposób po jednym odcinku. Niezbędnym elementem do przemiany tego ruchu na obrotowy jest wał korbowy. To umożliwia przeniesienie energii koniecznej do napędzenia pojazdu. Oczywiście wał złożony jest z kilku części. Informacje o pracy wału dostajemy za pośrednictwem czujnika położenia wału. Z kolei uszczelniacz służy do regulowania dopływu smarów do głównej konstrukcji. Kolejną częścią tego elementu jest koło pasowe, którego zadaniem jest ograniczenie drgań wału korbowego. Natomiast sam wał składa się z:

  • czopa głównego,
  • czopa korbowego,
  • ramion.

Ilość czopów korbowych musi być taka sama jak ilość cylindrów. Do wspomnianych czopów podłączone są tłoki, dzięki czemu możliwa jest zamiana ich ruchu posuwistego na obrotowy. Wyróżnia się również panewki wału korbowego, które odpowiedzialne są za prawidłowe osadzenie elementu w silniku.

Uszkodzenia wału korbowego

Mimo że wał korbowy uważany jest za trwały element, któremu ciągła praca jest niestraszna, może on ulec uszkodzeniu. Usterki tego typu nie należą do częstych i zwykle spowodowane są złym zamontowaniem elementu lub ograniczeniem jego smarowania. Taki problem może dotyczyć wszelkich elementów składowych i pomocniczych wału korbowego. Gdy występuje ten problem, najczęściej dochodzi do nierównomiernej pracy silnika, a przyczyną może być nieprawidłowe działanie czujnika wału. Do innych objawów tego problemu zalicza się:

  • gaśnięcie ciepłego silnika,
  • zapalenie kontrolki check engine,
  • całkowite unieruchomienie silnika.

Do uszkodzenia czujnika wału korbowego dochodzi poprzez zwarcie, korozję lub usterki techniczne zębów z tarczy. Inną poważną usterką może być obrót panewki wału korbowego. Gdy do niej dojdzie, jedynym ratunkiem pozostaje remont silnika. Jeśli chcemy zapobiec temu problemowi, wystarczy pamiętać o kontrolowaniu poziomu oleju i regularnej jego wymianie.

Regeneracja wałów korbowych

Jeżeli dojdzie do sytuacji, w której konieczny jest remont silnika, warto w tym czasie zadbać o jego elementy. Jedną z czynności, które można wykonać w tym czasie jest regeneracja wału korbowego. Takie usługi oferuje Auto-Ginalski z Krosna. W trakcje wykonywania tej czynności mechanicy samochodowi wykonują:

  • szlifowanie wału korbowego,
  • wymianę podzespołów głównego elementu.

Celem szlifowania wału jest doprowadzenie go do odpowiedniego kształtu oraz pozbycie się wszelkich nierówności. Podczas regeneracji nie można także zapomnieć o dokonaniu kontroli czujnika obrotów wału korbowego. Niekiedy nawet wymagana jest jego wymiana. Naprawa silnika to jedna z rzadkich okazji, która umożliwia dojście do takich elementów jak wał korbowy, dlatego warto się zdecydować w tym czasie na jego skontrolowanie i zregenerowanie. W trakcie regeneracji wału koniecznie należy wymienić uszczelniacz.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz