Artykuł sponsorowany

Czym jest mały ZUS Plus?

Czym jest mały ZUS Plus?

Polscy przedsiębiorcy muszą odprowadzać składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dla wielu firm stanowią one dość duże obciążenie finansowe. Szczególnie odczuwają to mniejsze biznesy, które nie generują wysokich przychodów. Z myślą o nich polski rząd opracował program „mały ZUS Plus”, dzięki któremu wspomniane wyżej firmy mogą nieco zaoszczędzić. Kto dokładnie może skorzystać z tej ulgi?

Jakie warunki trzeba spełnić, by otrzymać ulgę?

Program „mały ZUS Plus” obowiązuje od 1 lutego 2020 roku i jest rozszerzeniem programu „mały ZUS”, który działał od 1 stycznia 2019 roku. Rozwiązanie to zakłada obniżenie wysokości składek na ubezpieczenie społeczne dla firm, które spełniają następujące warunki:

  • prowadzą działalność pozarolniczą,

  • osiągają roczne przychody w kwocie nieprzekraczającej 120 000 zł,

  • w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły działalność przez nie mniej niż 60 dni kalendarzowych.

Jak zauważa księgowa z biura rachunkowego Abacus z Warszawy – ulga dotyczy jedynie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie obejmuje składki zdrowotnej, którą przedsiębiorca musi opłacać w pełnej wysokości. Mały ZUS Plus łączy się jednak z programem „Ulga na start”, który jest skierowany dla początkujących przedsiębiorców.

Jak długo można płacić niższe składki do ZUS-u w ramach programu mały ZUS Plus?

Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii program mały ZUS Plus pozwala na obniżenie składek na ubezpieczenie społeczne „przez 3 lata w okresie kolejnych 5 lat prowadzenia działalności gospodarczej”. Chęć skorzystania z ulgi należy zgłosić urzędnikom. Do wniosku trzeba dołączyć informację o wysokości rocznego przychodu firmy oraz podstawie wymiaru składek (ZUS ZWUA/ ZUS ZUA/ZUS ZZA). Wymagane jest również przedstawienie formy opodatkowania.

Mały ZUS Plus a mikroprzedsiębiorcy

Mikroprzedsiębiorcy, którzy korzystają z ulgi mały ZUS Plus, znacząco odczuli oszczędności płynące z ograniczenia wysokości składek na ubezpieczenie społeczne. Im mniejszy wykażą dochód, tym więcej uda im się zaoszczędzić na danej składce. To z pewnością wzbudzi zainteresowanie kontrolerów ZUS, którzy zechcą dokładniej przyjrzeć się dokumentacji firmy. W dodatku pewne utrudnienia w rozliczeniach stanowią przepisy, które zmuszają przedsiębiorców do doliczenia składek na ubezpieczenie społeczne do dochodu, gdzie do tej pory były one wliczane w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Szczególnie dobrze widać to na przykładzie osób, które rozliczają się liniowo za stawką na poziomie 19%. Aby uniknąć kłopotów z fiskusem, warto powierzyć wszelkie rozliczenia w ręce doświadczonego księgowego.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz