Artykuł sponsorowany

Czym jest łańcuch rozrządu i jak dochodzi do jego awarii?

Czym jest łańcuch rozrządu i jak dochodzi do jego awarii?

Łańcuch rozrządu działa na podobnej zasadzie co pasek zębaty i służy do napędzania układów rozrządu. Współcześnie zdecydowanie tańszym rozwiązaniem jest jednak pasek, choć niektórzy producenci w dalszym ciągu montują tradycyjne łańcuchy, które są trwalsze i bardziej niezawodne. Mimo to zdarza się, że w wyniku np. nieumiejętnej eksploatacji może dojść do ich awarii. Jak ją rozpoznać?

Czym charakteryzują się łańcuchy rozrządu?

Podzespoły te zasadniczo wytrzymują bardzo duży przebieg, a w starszych, wolnossących jednostkach napędowych mogło być to nawet powyżej 300 tys. km, oczywiście tylko wtedy, gdy kierowca dbał o swój samochód. Jeśli w samochodzie został zamontowany wadliwy łańcuch, do problemów mogło jednak dochodzić zdecydowanie szybciej, nawet po 20 tys. km. 

Awaria łańcucha rozrządu – jakie są jej główne przyczyny?

Do wadliwej pracy łańcucha rozrządu przyczynia się kilka elementów. Często jest to napinacz olejowy, a także listwy prowadzące oraz napinające łańcuch, czyli tzw. ślizgi. Bardzo popularną usterką jest również awaria faz rozrządu. Problem ten występuje wtedy, gdy łańcuch jest rozciągnięty, co przekłada się na nierówną pracę jednostki napędowej, opóźnioną reakcję na naciśnięcie pedału gazu, mniejszą moc, a także podwyższone zużycie paliwa. Jak przyznaje Dawid Kornaś prowadzący warsztat samochodowy Dimax w Tworkowie w woj. małopolskim, współczesne samochody wyposażone są czujniki badające położenie wału korbowego względem wałka rozrządu i informujące o braku ich synchronizacji. Zmiana ta nie oznacza jednak, że samochód przestanie jeździć, tak jak ma to miejsce przy przeskoczeniu paska, nawet o kilka zębów.

Jak rozpoznać uszkodzenie łańcucha rozrządu?

Jednym z głównych symptomów problemów z tym podzespołem jest grzechotanie jednostki napędowej po rozruchu, a także szum dochodzący do wnętrza auta. W przypadku mocnego napięcia łańcucha, mogą również pojawić się kłopoty z zapłonem, a jeśli mimo to nastąpi uruchomienie silnika, będzie on pracował głośniej i bardziej nierównomiernie. W nowych pojazdach sygnałem informującym o usterce jest także świecąca się kontrolka check engine widoczna na desce rozdzielczej.

Wymiana łańcucha rozrządu i innych elementów tego podzespołu wymaga czasu, wiedzy i doświadczenia, głównie ze względu na konieczność zdemontowania bardzo wielu innych części. Dlatego też aby naprawić usterkę, warto poszukać dobrego specjalisty w zakresie mechaniki pojazdowej, który zagwarantuje, że awaria zostanie usunięta w sposób w pełni fachowy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz