Materiał Partnera

Czym jest i do czego służy kompresor klimatyzacji? I co zrobić, kiedy nie działa?

Czym jest i do czego służy kompresor klimatyzacji? I co zrobić, kiedy nie działa?

Kompresor bywa nazywany sercem klimatyzacji. To stwierdzenie doskonale odzwierciedla znaczenie, jakie dla układu klimatyzacyjnego ma ten element. Zapewnia on właściwy przepływ czynnika chłodzącego, dzięki czemu klimatyzacja działa właściwie, a my możemy cieszyć się przyjemnym chłodem. Dziś nieco więcej o tym ważnym urządzeniu.

Ważny element

Kompresor jest odpowiedzialny za przepływ czynnika chłodzącego – jeśli to urządzenie się zepsuje, cały układ klimatyzacyjny w naszym aucie przestanie działać. Niestety, awarie kompresorów się zdarzają. Kompresor – czyli inaczej sprężarka klimatyzacji – może się rozszczelnić, a to powoduje poważne kłopoty. Taka awaria może spowodować nawet uszkodzenie sprzęgła albo łożyska na kole pasowym. W razie usterki większość kompresorów można poddać regeneracji. O tym, czy nasz model daje taką możliwość, lepiej upewnić się jeszcze przed zakupem. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo pieniędzy – regeneracja starego kompresora kosztuje połowę mniej niż zakup nowego. Warto zdecydować się na regenerację, bo po jej przeprowadzeniu sprężarka klimatyzacji działa zupełnie jak nowa.

Powody awarii

Kompresor klimatyzacji to urządzenie składające się z bardzo wielu elementów. Wszystkie części muszą być bardzo precyzyjnie wykonane i doskonale do siebie dopasowane. Ten skomplikowany układ powinien działać bez zarzutu pod warunkiem, że odpowiednio o niego dbamy i regularnie serwisujemy. Przyczyną awarii jest zwykle po prostu zużycie jednego z elementów.  Najczęściej dochodzi do tego z powodu braku oleju w układzie klimatyzacyjnym.  Może to wynikać albo z braku odpowiedniej ilości czynnika chłodzącego, do którego dodawany jest olej, albo z niedodania do czynnika oleju podczas jego wymiany. Zatarcie może też być spowodowane zanieczyszczeniami, które dostały się do układu. Pyły i inne szkodliwe substancje mogą wedrzeć się do kompresora przez rozszczelnienia układu albo podczas wymiany jakiegoś elementu. Problemy z kompresorem mogą też być wynikiem użycia za dużej ilości czynnika chłodzącego lub oleju.

Jak przebiega naprawa?

Przywrócenie serca klimatyzacji do działania to niełatwa sztuka. Regeneracja kompresora przebiega w kilku etapach.

  • Najpierw pracownicy serwisu demontują napęd sprężarki, a kompresor jest dokładnie myty i piaskowany.
  • Następnie całe urządzenie poddane jest dokładnemu przeglądowi. Chodzi o to, by wychwycić wszystkie uszkodzenia części eksploatacyjnych sprężarki. Wymaga to rozłożenia urządzenia na części. To bardzo trudny etap – w trakcie odkręcania śrub zanieczyszczenia mogą się dostać do środka urządzenia. Każde zanieczyszczenie powoduje mniejszą wydajność, a często nawet awarie klimatyzacji.
  • Kiedy kompresor jest już rozłożony na części, serwisanci wymieniają uszkodzone elementy, takie jak łożyska, tarcze sprzęgłowe i koła pasowe. Zakładane są też nowe uszczelki.
  • Ostatnim etapem są testy działania sprężarki i jej ponowny montaż.

Regeneracja kompresorów to dość skomplikowany proces. Lepiej nie wykonywać jej w zwykłym warsztacie – znacznie lepiej poradzi sobie z tym firma specjalizująca się w takich „zadaniach specjalnych”. Dobrym wyborem będzie przedsiębiorstwo Elektro-Części.

– Nasza firma zajmuje się sprzedażą, naprawą i regeneracją kompresorów klimatyzacji oraz elementów elektromechaniki pojazdowej. Posiadamy duże zaplecze magazynowe i specjalistyczne zaplecze serwisowe, dzięki któremu możemy realizować naprawy większości dostępnych części i podzespołów na rynku – zapewnia przedstawiciel firmy Elektro-Części. Firma zajmuje się też sprzedażą i serwisowaniem rozruszników i alternatorów.

Wrażliwe elementy

Pewne elementy kompresorów wymagają szczególnej troski. Bardzo ważne są przede wszystkim zawory. Jednym z nich spuszcza się olej, drugi pełni funkcję sterującą, jednak podczas naprawy całego urządzenia zawór służący do spuszczania oleju wykorzystywany jest do przeprowadzania testów działania urządzenia. Drugi zawór – sterujący – jest natomiast odpowiedzialny za odpowiednią wydajność kompresora. Jest on niezwykle wrażliwy na zanieczyszczenia. Dlatego podczas odłączania sprężarki tak ważna jest odpowiednia ostrożność. Trzeba ją zachować także podczas montowania nowych elementów. W tym przypadku chodzi nie tylko o zanieczyszczenia, ale też o właściwy montaż – bardzo ważne jest zachowanie odpowiednich luzów. Dotyczy to przede wszystkim łożysk. Niezbędne jest też zachowanie przerwy powietrznej w zestawie koła pasowego. Regeneracja to bardzo skomplikowany proces, dlatego najlepiej powierzyć jej wykonanie sprawdzonym fachowcom.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz