Artykuł sponsorowany

Czy sposób rozmieszczenia produktów na półkach ma znaczenie?

Czy sposób rozmieszczenia produktów na półkach ma znaczenie?

Właściciele sklepów z pewnością zastanawiają się, co zrobić, żeby przyciągnąć jak najwięcej klientów. Dbają o różnorodność towarów, oferują atrakcyjne ceny i rabaty, niektórzy wprowadzają bonusy dla stałych klientów. Wszystkie te działania na pewno przyczyniają się do poprawy sprzedaży, ale istnieje sposób na zwiększenie dochodu sklepu poprzez… umiejętne rozmieszczenie produktów na półkach.

Wszystko na swoim miejscu, czyli co to jest merchandising

Merchandising to zbiór działań, które mają na celu wpływać na klientów sklepów poprzez sposób prezentacji i rozmieszczenia towarów oraz wystrój pomieszczenia. Zajmuje się on również tworzeniem kampanii, mających zwiększyć sprzedaż lub kontrolowaniem konkurencji. Wysyłany przez nich komunikat ma trafić do osób, które nie zamierzały kupować określonych produktów, ale coś je skłoniło do wejścia do sklepu lub zapuszczenia się w alejkę ze zdrową żywnością. Merchandising dba też o stałych klientów – w końcu sprzedawcom zależy, aby nadal korzystali oni z ich usług.

Jak ustawiać produkty, aby przyciągały klientów?

Aby zoptymalizować organizację sklepu, należy najpierw przewidzieć, jak zachowa się kupujący po wejściu do środka. Okazuje się, że znaczna większość osób w Polsce zerka w lewo po wejściu do nowego miejsca (jest to spowodowane tym, że większość z nas jest praworęczna). Dlatego produkty i informacje, na których widoczności najbardziej zależy sprzedawcy, powinny być umieszczone po lewej stronie od wejścia. Znaczenie ma też ustawienie produktów na regale. Okazuje się, że klienci najchętniej sięgają po artykuły z tzw. „wygodnej półki”. Dla kobiet jest to półka na wysokości ich biodra, dla mężczyzn – wyprostowanego ramienia. Ten element zależy oczywiście od wzrostu kupujących, zatem w sklepach z zabawkami „najlepsza półka” będzie umiejscowiona nieco niżej. Ważne jest podzielenie sprzedawanych produktów według kategorii, a nie producenta. Ponadto, duże i ciężkie akcesoria powinny znajdować się na niższych półkach. Klient chcący zapoznać się z produktem przed zakupem prędzej zrezygnuje, niż odważy się zaryzykować upuszczenie go na podłogę. Znaną taktyką jest też umieszczanie artykułów pierwszej potrzeby na końcu sklepu – dzięki temu kupujący będzie musiał przejść obok wielu innych produktów i prawdopodobnie zdecyduje się na zakup któregoś z nich.

Nie musisz wiedzieć tego wszystkiego!

Jeśli czujesz się przytłoczony ilością kwestii, o których trzeba pamiętać podczas rozmieszczania produktów w sklepie, z pomocą przyjdą Ci firmy oferujące usługi merchandisingowe. Jedną z nich jest EMBI – Marketing, która zajmuje się merchandisingiem od lat. Cechuje ją indywidualne podejście do klienta, przystępne ceny usług oraz działanie na terenie całej Polski. Pracownicy poprowadzą wszelkie działania od początku do końca. Co Ty na to? Przestań zastanawiać się, jak zwiększyć sprzedaż – powierz to zadanie specjalistom.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz