Czego nie powinno zabraknąć w firmowej stołówce?
Firmowa stołówka to ważne miejsce dla wszystkich pracowników. To tutaj mogą spokojnie zjeść posiłek, zregenerować się podczas przerwy w pracy i chwilę pogawędzić przy gorącej kawie. By pomieszczenie to dobrze pełniło swoją rolę, a przy tym było wygodne i chętnie odwiedzane, trzeba odpowiednio je wyposażyć. Jakie elementy muszą znaleźć się w stołówce, a jakie są opcjonalne?
Stoły i krzesła – podstawa wyposażenia stołówki!
Trudno wyobrazić sobie stołówkę bez stołów i krzeseł, czyli wygodnego miejsca do spożywania posiłków. Liczbę i wielkość stołów trzeba dobrać do liczby pracowników oraz powierzchni, jaką dysponujemy, i ustawić w taki sposób, by poruszanie się po stołówce było wygodne. Stoły mogą być okrągłe, w ograniczonej przestrzeni lepiej sprawdzają się jednak te prostokątne, które można ze sobą dowolnie łączyć w zależności od potrzeb. Powinny być trwałe, stabilne i łatwe w utrzymaniu w czystości.
Dobre krzesła na stołówkę wyróżniają się ergonomiczną formą i wysokim komfortem użytkowania. Ważne, by można było je szybko wyczyścić – praktycznym rozwiązaniem są siedziska drewniane, z tworzyw sztucznych lub obite skajem. Krzesła tapicerowane są bardzo wygodne, ale trudniej usunąć z nich plamy.
Aneks kuchenny w stołówce
Dobrze wyposażony aneks kuchenny jest na wagę złota, zwłaszcza w firmach, w których pracownicy sami przygotowują lub odgrzewają przyniesione z domu posiłki. Nie może w nim zabraknąć kilku pojemnych szafek do przechowywania naczyń i produktów spożywczych, blatu z przestrzenią roboczą, zlewozmywaka, lodówki, czajnika, mikrofalówki i kuchenki. Warto zainwestować także w ekspres do kawy oraz zmywarkę. Wszystkie sprzęty należy rozmieścić w przemyślany sposób, by z aneksu bezkolizyjnie mogło korzystać kilka osób.
Żeby stołówka dobrze się prezentowała, meble powinny do siebie pasować. Najlepiej zamówić je wszystkie z jednego źródła, np. u producenta mebli Cekar w Bielsku-Białej, który oferuje kompleksowe wyposażenie stołówek.
Czym są szafy śniadaniowe i czy trzeba mieć je w stołówce?
W niektórych firmowych stołówkach stoją tak zwane szafy śniadaniowe – metalowe lub z płyty meblowej z drzwiami z pleksi, z licznymi przegródkami zamykanymi na klucz, w których pracownicy w sposób higieniczny mogą przechowywać swoje posiłki i inne rzeczy osobiste. Szafki tego typu są wymagane przepisami BHP w zakładach zatrudniających powyżej 20 pracowników na jednej zmianie i z jadalnią wydającą napoje lub z zapleczem do wydawania posiłków profilaktycznych. Każdy pracownik musi wówczas dysponować własną skrytką.