Artykuł sponsorowany

Co warto wiedzieć o bezpośrednim wtrysku benzyny na LPG w aucie?

Co warto wiedzieć o bezpośrednim wtrysku benzyny na LPG w aucie?

Instalacja LPG może się okazać bardzo opłacalną inwestycją, pod warunkiem, że będzie prawidłowo dobrana do naszego auta. Czy możliwe jest montowanie instalacji gazowej w samochodzie z bezpośrednim wtryskiem benzyny? A jeśli tak, to czy takie rozwiązanie jest w ogóle korzystne? Oto wszystko, co warto wiedzieć o instalacji LPG do samochodu z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Bezpośredni wtrysk – co to znaczy?

W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa zastosowano innowacyjne rozwiązanie. W konwencjonalnych silnikach wtrysk paliwa jest wielopunktowy – mieszanka paliwowo-powietrzna nie ląduje wprost w cylindrze, lecz w kolektorze ssącym pod wpływem ruchu tłoka. Jak to wygląda w silniku z bezpośrednim wtryskiem?

W silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyna jest dostarczana wprost do komory spalania w cylindrze – mówi specjalista z AG Centrum. – Technologię tę zapoczątkowało Mitsubishi w połowie lat 90, a obecnie prawie co drugie auto ma zastosowane takie rozwiązanie. Silnik taki mniej pali, a jednocześnie generuje dużą moc. Jest przyjazny dla kieszeni i dla środowiska, bo mniejsze spalanie to niższa emisja zanieczyszczeń.

Oszczędność paliwa w porównaniu do silnika z wtryskiem wielopunktowym sięga 20%. Korzyści mogą być jeszcze większe, gdy zamiast benzyny będziemy kupować dwukrotnie tańsze LPG. Czy można zagazować silnik z bezpośrednim wtryskiem? Czy to się opłaci?

Bezpośredni wtrysk na LPG – czy to ma sens?

W silnikach z bezpośrednim wtryskiem najbardziej popularnym rozwiązaniem jest system wtrysku gazu w fazie lotnej. W tym wariancie spalamy zarówno gaz, jak i benzynę, a to, jakie będą proporcje w mieszance, zależy od skalibrowania instalacji. W tym obszarze warto oddać się w ręce profesjonalistów i polegać na wyspecjalizowanych warsztatach.

Istnieje również inne rozwiązanie, które  polega na tym, że LPG niemal całkowicie zastępuje benzynę. Gaz jest podawany przez osobny, niezależny zestaw wtryskiwaczy, a w niewielkich dozach przez wtryskiwacze fabryczne. Nie ma więc mowy o ich uszkodzeniu pod wpływem podawania gazu, bo ten dociera do komory spalania odrębną drogą. Jest to jednak rozwiązanie dużo droższe i przeznaczone tylko do określonego typu aut.

System wtrysku gazu w fazie lotnej zastosowany np. w instalacji Zenit DIRECT, pozwala znacznie zminimalizować udziału benzyny Jazda staje się ekonomiczna, a zamontowany autogaz nie ma żadnego negatywnego wpływu na stan silnika. Co szczególnie istotne, ten sposób instalacji LPG nie jest tak kosztowny, jak mogłoby się wydawać. Niestety, jeszcze nie wszystkie modele silników mogą z niej korzystać, ale lista stale się wydłuża.

Oceń artykuł (3)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz