Artykuł sponsorowany

Co to znaczy, że meble biurowe powinny być ergonomiczne?

Co to znaczy, że meble biurowe powinny być ergonomiczne?

Ergonomia pracy to temat, który od wielu lat przewija się w dyskusjach na temat wzornictwa przemysłowego dla przedsiębiorstw czy aranżacji pomieszczeń. Jako pojęcie ściśle związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, łączy w sobie estetykę wyposażenia z jego zdrowym charakterem. Dotyczy to również mebli biurowych, które stanowią ważny element użytkowy we wnętrzach firmy.

Czym jest ergonomia?

Zgodnie z definicją, jaką podaje encyklopedia PWN, ergonomia to: 

nauka o optymalnym przystosowaniu stanowisk, procesów i środowiska pracy do możliwości psychofizycznych człowieka, tak by nie tylko uchronić jego życie i zdrowie, lecz dać mu również możliwość jak najlepszego rozwoju osobowości.” 

W potocznym rozumieniu oznacza to takie wyposażenie i wykończenie przestrzeni pracowniczej, które pozwoli usiąść wygodnie, bez odczuwania bólu kręgosłupa czy karku nawet po wielu godzinach pracy siedzącej. Nie wystarczy jednak obiektywne odczucie wygody i pozornego relaksu. Ergonomia ma za zadanie eliminowanie zmian fizycznych i metabolicznych organizmu, które w konsekwencji prowadzą do chorób zawodowych. Jeśli więc pracownik biurowy cierpi na skrzywienie kręgosłupa z powodu niewłaściwych nawyków, dobrane dla niego krzesło nie powinno utrwalać tej postawy, lecz ją korygować (pomimo pierwotnego dyskomfortu użytkownika). Ergonomiczne wyposażenie biura obejmuje nie tylko meble, które oferuje firma Semar, ale wszystkie jego elementy aranżacji, począwszy od biurek i krzeseł, przez oświetlenie, po kolorystykę czy styl wystroju.

Czym wyróżniają się ergonomiczne krzesła biurowe?

Krzesło i biurko to dwa najważniejsze meble, przy których większość pracowników spędza wiele godzin dziennie. Szczególnie ważne jest odpowiednie miejsce do siedzenia – nie identyczne dla każdego pracownika, ale dopasowane do jego cech fizycznych. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem są fotele z regulowanymi parametrami. Ergonomiczne krzesło wyróżniają przede wszystkim:

  • poziom siedziska ustawiony na wysokości, przy której nogi pozostają zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni,
  • wysokie oparcie lub dodatkowy zagłówek, który zapewnia podparcie karku w przerwach podczas wielogodzinnej pracy siedzącej,
  • profil oparcia dostosowany do naturalnego kształtu kręgosłupa,
  • podparcia pod łokcie, dzięki którym następuje odciążenie i rozluźnienie mięśni w okolicy barkowej.

Ergonomiczne biurko dopasowane do krzesła

Biurko to drugi mebel, bez którego trudno sobie wyobrazić pracę w kancelarii czy sekretariacie.  Aby było ergonomiczne i stwarzało najbardziej komfortowe warunki, konieczne jest dostosowanie jego parametrów do krzesła. Najważniejszym z nich jest wysokość mebla. Ponieważ biurka nie są zamawiane indywidualnie dla każdego pracownika, przy zachowaniu jednolitego wystroju najlepszym rozwiązaniem są modele z regulowanymi nóżkami. Umożliwiają one podniesienie blatu do takiej wysokości, przy której pracownik, siedząc na krześle, nie uderza o niego nogami.

Biurowym standardem jest obecnie praca na komputerze, dlatego ergonomiczne meble powinny być do niej przystosowane. Częstym problemem jest wysuwana spod blatu półka na klawiaturę. Umieszczona zbyt nisko lub niewystarczająco wysunięta nie gwarantuje swobodnej pracy. Podobny problem stwarzają monitory. Ulokowanie ekranu na wysokości odpowiedniej dla oczu wymaga ustawienia go na podwyższeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której biuro korzysta z laptopów.

Rozwiązaniem, które zapewni komfort pracy kilku osób w jednym pomieszczeniu, są składane elementy blatów. Gdy zostaną podniesione do pozycji pionowej, rozdzielają sąsiednie stanowiska, zapewniając pracownikowi przestrzeń osobistą i ułatwiając utrzymanie porządku. Ograniczniki eliminują też problem spadających przedmiotów i są doskonałym miejscem na przyklejanie karteczek z informacjami.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz