Co to jest księgowość uproszczona?

Co to jest księgowość uproszczona?

Firmy mogą prowadzić pełną lub małą księgowość. Sprawdź, kto może wybrać księgowość uproszczoną i jakie są wady i zalety takiego rozwiązania. Przekonaj się, co lepsze – karta podatkowa czy ryczałt?

Strony www Strony www

Kto prowadzi księgowość uproszczoną?

Księgowość uproszczoną mogą prowadzić osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie i spółdzielnie socjalne, jeśli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy nie były większe niż 2 000 000 euro. Wartość ta obowiązuje od początku 2017 roku, wcześniej limit był mniejszy i wynosił 1,2 mln euro. W przypadku przekroczenia limitu firma jest zobowiązana do prowadzenia pełnej księgowości.

Jak prowadzić uproszczoną księgowość?

Księgowość uproszczona jest głównie przeznaczona dla mniejszych przedsiębiorców, którzy nie muszą prowadzić skomplikowanej pełnej księgowości generującej spore koszty. Dzięki prostym zasadom można określić zakres podstawowych zobowiązań podatkowych. Są trzy formy prowadzenia małej księgowości:

Karta podatkowa jest jedną z najprostszych form opodatkowania. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na rozliczanie w formie karty podatkowej, nie ma obowiązku prowadzenia księgowości, a opłacany podatek nie jest zależny od wysokości dochodów. Rozwiązanie to jest przeznaczone dla firm zatrudniających niewielu pracowników. Podatek opłacany co miesiąc jest ustalany na podstawie rodzaju działalności, liczby pracowników oraz liczby mieszkańców w miejscu prowadzenia działalności.

Rozliczanie ryczałtu ewidencjonowanego to uproszczona forma opłacania podatku. Polega na tym, że przedsiębiorca opłaca podatek w wysokości uzależnionej wyłącznie od przychodów, natomiast koszty są pomijane. Stawki ryczałtu wynoszą 20%, 17%, 8,5%, 5,5% lub 3% i są niższe niż standardowe. Wybór stawki zależy od rodzaju prowadzonej działalności.

Prowadzenie książki przychodów i rozchodów jest formą rozliczania podatku, w której pod uwagę bierze się sumę przychodów i kosztów, które zapisuje się w specjalnej księdze. Podatek płacony jest od przychodu pomniejszonego o koszty i jest wyższy od ryczałtu, jednak nie jest opłacany, jeśli działalność nie przynosi zysków. Książka przychodów i rozchodów może być prowadzona online lub w formie papierowej.

Wady i zalety małej księgowości

Księgowość uproszczona ma wiele plusów w przeciwieństwie do pełnej księgowości, która wymaga zastosowania skomplikowanych metod i najczęściej zatrudnienia księgowej. Jest to przede wszystkim łatwa i tania forma prowadzenia księgowości w firmie. Pozwala na samodzielne rozliczanie przedsiębiorcy.

Zdecydowanym minusem małej księgowości jest to, że nie informuje o stanie firmy, a jedynie o wysokości podatku lub przychodów. Nie umożliwia wykonania dokładnej analizy ekonomicznej. Poza tym nie jest dostępna dla wszystkich, a dedykowana raczej mniejszym przedsiębiorcom, którzy muszą śledzić bieżące zmiany w prawie. Jeśli nie jesteśmy przekonani do samodzielnego prowadzenia uproszczonej księgowości, to zadanie możemy powierzyć specjalistom z dobrego biura rachunkowego.

Opracowanie:
Marta
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży

Polecane firmy

Biuro księgowe Ankrys w Poznaniu prowadzimy celem obsługi księgowej i kadrowo-płacowej firm. Dzięki...
Świadczymy kompleksowe usługi dotyczące księgowości, doradztwa podatkowego oraz obsługi...