Co należy wiedzieć, zatrudniając pracownika?
Własna firma to dla wielu osób spełnienie marzeń. Nie ma co się dziwić, ponieważ niesie to za sobą wiele korzyści w postaci, na przykład, bycia własnym szefem, swobody w organizacji i ustalaniu zasad oraz potencjalnie wysokich przychodach. Prowadzenie biznesu wiąże się jednak z natłokiem obowiązków, z którymi przedsiębiorca musi się zmierzyć. Jednym z nich jest zatrudnienie pracownika. Co warto wiedzieć?
Prowadzenie dokumentacji
Pracodawca jest zobowiązany do prowadzenia określonego rodzaju dokumentacji dotyczącej zatrudnionego. Są to tak zwane akta osobowe, które składają się z trzech części: przed zatrudnieniem, w trakcie oraz związane z ustaniem zatrudnienia pracownika.
Do pierwszego etapu zalicza się m.in. kwestionariusz osobowy, świadectwa pracy oraz orzeczenia lekarskie.
Dokumenty wymagane w części drugiej to głównie umowa, pisemne potwierdzenie zapoznania z BHP, oświadczenia na temat wypowiedzenia umowy oraz orzeczenia lekarskie o badaniach okresowych.
Ostatni etap musi zawierać oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy oraz kopię wydanego świadectwa pracy.
Ze względu na fakt, iż pracodawca jest zobowiązany zgromadzić, a później przechowywać wskazaną dokumentację, poleca się korzystać z usług biura rachunkowego, szczególnie gdy zatrudnionych pracowników jest więcej.
Treść umowy
Zgodnie z Kodeksem Pracy każda umowa powinna zawierać następujące informacje:
- rodzaj umowy,
- strony umowy,
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie, odpowiadające rodzajowi pracy,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.
Pracodawca ma obowiązek przygotować umowę na piśmie, po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron.
Rozliczenia
Kwestia, która musi być ustalona i potwierdzona odpowiednio wcześniej przez obie strony umowy. Należy tutaj uwzględnić sposób i termin wypłacania wynagrodzenia oraz opłacania wszelkiego rodzaju składek i odprowadzania podatku. Jak twierdzi pracownik firmy Biuro Rachunkowe Regina Brzezińska, poświęcenie niedostatecznej uwagi tej sprawie i niewykonanie jej w należyty sposób może skutkować problemami, na przykład na tle podatkowym.
Podsumowanie
Zatrudnienie pracownika, a następnie prowadzenie wymaganej dokumentacji to nie lada wyzwanie. Dlatego przed podjęciem jakichkolwiek działań należy dokładnie przeanalizować Kodeks Pracy i Kodeks Cywilny, zapoznając się przy tym z prawami i obowiązkami nakładanymi na pracownika i pracodawcę podczas zawierania współpracy. Warto również pomyśleć o zleceniu tego zadania specjalistom, dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał martwić się o niezbędne formalności.