Co jeść przy Hashimoto? Prawidłowa dieta w Hashimoto

Co jeść przy Hashimoto? Prawidłowa dieta w Hashimoto

Dieta przy Hashimoto to jeden z kluczowych elementów walki o zdrowie i dobre samopoczucie. Nie tylko leki pozwalają normalnie funkcjonować. Posiłki powinny być więc odpowiednio dobrane do potrzeb chorego. Istnieje jednak kilka uniwersalnych zasad, które warto zastosować. Dowiedz się, jak ułożyć idealny jadłospis i jak powinna wyglądać dieta w Hashimoto. 

Dlaczego dieta przy Hashimoto jest ważna?

Dieta w chorobie Hashimoto jest bardzo ważna, ponieważ wspomaga leczenie. Odpowiednio zbilansowane posiłki składające z właściwym produktów pozwalają obniżyć poziom TSH. By jadłospis odpowiadał potrzebom chorego, najlepiej udać się do dietetyka, który ułoży dietę indywidualnie. 

Co jeść przy Hashimoto?

Owoce

Chorzy muszą pamiętać, że dieta przy Hashimoto powinna być bogata w błonnik. Choroba spowalnia metabolizm, więc zapotrzebowanie na błonnik jest duże. Pobudzone jelita łatwiej usuwają toksyny z organizmu. Jedz więc owoce bogate w błonnik takie jak jabłka i banany.

Warzywa

W błonnik bogate są przede wszystkim warzywa. Spożywaj marchew, buraki, awokado, a także kiełki. Unikaj jednak warzyw zawierających tak zwane związki wolotwórcze. Oznacza to, że nie powinno się spożywać na surowo brokułu, kalafiora, jarmużu i kalarepy. Warzywa te wymagają obróbki. Ugotowane można spożywać do trzech razy w tygodniu. 

Białko

Jedz białko, ale nie w postaci mleka czy produktów mlecznych. Często osoby, które zmagają się z Hashimoto, mają nietolerancje laktozy. Spożywanie nabiału powoduje u nich kłopoty z trawieniem. Białko jest bardzo ważne, ponieważ jest budulcem mięśni i wspomaga utrzymanie prawidłowej wagi. Dieta w Hashimoto powinna uwzględniać więc mięso oraz jajka, a także produkty skrobiowe, które zawierają białko. 

Węglowodany 

W diecie osób chorych na Hashimoto niezbędne są węglowodany, ale koniecznie węglowodany złożone. Takie znajdują się w soczewicy, fasoli i kaszach. Unikaj natomiast węglowodanów prostych, czyli słodyczy. 

Ryby 

Ryby są zdrowe, zawierają cenne witaminy oraz kwasy tłuszczowe. Chorzy na Hashimoto powinny wprowadzić je do diety, jednak spożywać tylko od czasu do czasu.  Najlepsze są tłuste ryby morskie. 

Dieta w Hashimoto. O jakich zasadach trzeba jeszcze pamiętać?

Regularne posiłki

Trzeba pamiętać, że dieta w Hashimoto to nie tylko konkretne składniki. Pamiętaj o regularnym spożywaniu posiłków. Jedz od 4 do 5 małych posiłków dziennie. Nie zapomnij, że nigdy nie należy jeść przed snem. Ostatni posiłek powinien być spożywany na 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka. 

Gotowanie zamiast smażenia

Przy Hashimoto ważne jest odpowiednie przygotowanie posiłków. Nie zaleca się smażenia oraz pieczenia potraw. Zamiast tego gotuj tradycyjnie lub na parze. 

Zapomnij o fast foodach

Koniecznie wyeliminuj wszelką przetworzoną żywność. Dieta nie powinna zawierać fast foodów, słodyczy, chipsów oraz słodkich, gazowanych napojów. Zamiast coli pij przynajmniej 2 litry wody w ciągu dnia. 

Nie bierz suplementów

Dieta Hashimoto powinna być zbilansowana dzięki świeżym produktom. Należy jeść posiłki bogate w jod, selen, żelazo i cynk, a nie przyjmować suplementy uzupełniające niedobory. Cynk znajdziesz w kaszach i pestkach dyni, żelazo w nasionach lnu, selen w orzechach brazylijskich, a jod zawarty jest w rybach i otrębach. 

Ruszaj się

Aktywność fizyczna to podstawa, by zachować zdrowie na długo. Ruch jest szczególnie ważny dla osób z Hashimoto, które mają tendencję do otyłości. Spaceruj, biegaj, pływaj lub wybierz się na rower. Jeśli zmagasz się z dodatkowymi kilogramami, nie stosuj restrykcyjnej diety. Wszystko powinno być pod kontrolą lekarza.

Dowiedz się, jakie są objawy Hashimoto.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz