Co daje obecność na platformach marketplace?

Co daje obecność na platformach marketplace?

Czy wiesz, że jednym z najsilniejszych obecnie trendów na rynku e-commerce jest omnichannel? Coraz więcej marek decyduje się na sprzedaż wielokanałową, aby wyjść naprzeciw potrzebom klientów. Jednym z założeń koncepcji jest prezentowanie usług i produktów w różnych miejscach sieci. Poza własnym e-sklepem warto pomyśleć o prowadzeniu działalności na marketplace. Przeczytaj i sprawdź, jak wykorzystać potencjał tego niezwykłego narzędzia i rozwinąć swój biznes.

Czym jest i jak działa marketplace? 

Według badań już 40% e-sklepów wystawia swoje produkty na aukcjach i platformach sprzedażowych[1]. Oznacza to, że coraz więcej marek dostrzega potencjał jednego z najciekawszych sposobów na rozpoczęcie sprzedaży w sieci, jakim jest marketplace. Strona WWW, na której produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie stanowi swego rodzaju internetowy rynek. Może specjalizować się w handlu towarami z określonej branży lub być częścią innego serwisu sprzedażowego czy społecznościowego.

Zastanawiasz się, jak działa marketplace? Otóż w tym unikalnym miejscu przedstawiane są różne oferty towarów, których aktualnie poszukują konsumenci. Tego typu platformy przyjmują więc zarówno formę wirtualnej tablicy, jak i usystematyzowanego systemu sprzedaży. W drugim przypadku wszystkie procesy dokonują się w ściśle określonych warunkach.

Zakupy na platformach sprzedażowych przebiegają bardzo sprawnie – potencjalni klienci otrzymują wszelkie istotne informacje takie jak cena i dostępność towaru, sposób oraz czas dostawy czy formy płatności. Jeśli użytkownik zainteresuje się produktem, to po jego wybraniu kierowany jest na stronę e-sklepu. Jest to duże udogodnienie dla kupujących i ogromna szansa dla firm, aby zdobyć nowych konsumentów. 


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Marketplace stanowi dodatkowy kanał sprzedaży, którego nie warto pomijać. W zależności od polityki danej platformy sprzedaż własnych produktów za jej pośrednictwem może mieć płatny lub darmowy charakter. Model rozliczania przybiera różne formy – w niektórych przypadkach towary można wystawiać zupełnie za darmo, w innych zaś tylko za część oferty trzeba płacić. Usługodawcy mogą pobierać prowizję od sprzedającego lub oferować specjalne pakiety z dodatkowymi funkcjami np. promowanie oferty w danej kategorii.     

Jak sprzedawać na marketplace?

Rynek internetowego handlu z udziałem partnerów pośredniczących stale się rozrasta. Istnieje wiele podmiotów działających w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Z jakich platform sprzedażowych warto skorzystać? Oto kilka najpopularniejszych propozycji:

  • Allegro – najbardziej znany serwis sprzedażowy w Polsce, do którego należy nawet 40% rodzimego rynku[2]. Najczęściej odwiedzana strona e-commerce w kraju i lider pod względem zakupów oraz rozpoznawalności w sieci.
  • Morele.net – sklep internetowy oraz platforma zakupowa zrzeszająca firmy działające w segmencie elektroniki użytkowej. Jest najczęściej ocenianą witryną sprzedażową w Polsce.
  • Facebook Marketplace – platforma sprzedażowa w ramach popularnego portalu społecznościowego. Przeznaczona przede wszystkim dla niewielkich podmiotów lokalnych.
  • Amazon – globalna sieć sprzedażowa, która na polskim rynku pojawiła się w 2021 roku. Jest najbardziej znaną platformą typu marketplace na świecie i największym sklepem internetowym, również pod względem przychodów.  
  • Favore.pl – platforma online przeznaczona dla polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorców. Prezentuje innowacyjne podejście do handlu usługami w sieci;
  • Marketplace pkt.pl – miejsce, w którym kupujący mogą przeglądać oferty, porównywać warunki sprzedaży, przejść na stronę e-sklepu i sfinalizować transakcję.

marketplace pkt. Promocja e-sklepu

Dlaczego warto sprzedawać na marketplace?

Polacy coraz częściej kupują w sieci – to niezaprzeczalny fakt. Na wzrost zaufania do sklepów internetowych duży wpływ miały również platformy typu marketplace. To one zagwarantowały większą wygodę i prostotę wyboru produktów online bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu, w każdym miejscu i czasie. A jakie są zalety platform sprzedażowych dla samych sprzedawców?    

1. Dotarcie do rozbudowanej bazy klientów

Według statystyk już 73% internautów robi zakupy online[3]. Ta imponująca statystyka pokazuje niesamowity rozwój e-commerce w ostatnich latach. Marketplace stanowi kolejny kanał sprzedaży i zapewnia możliwość dotarcia do użytkowników, którzy jeszcze nie znają firmy oraz jej oferty.

Musisz wiedzieć, że część internautów robi zakupy tylko w takim miejscu. Dzieje się tak, ponieważ z perspektywy klienta możliwość zakupu kilku produktów na jednej stronie jest niezwykle wygodna. Dodatkowo im większy serwis typu marketplace, tym większa baza potencjalnych kupujących.     

2. Idealne rozwiązanie dla początkujących sprzedawców

Jesteś przedsiębiorcą i dopiero rozpoczynasz internetową sprzedaż? W takim razie platformy produktowe i usługowe są stworzone dla Twojego biznesu. Dużą zaletą marketplace jest niski próg prowizyjny dla drobnych handlowców – dzięki temu jest dostępny właściwie dla każdego, kto chce rozwinąć swój biznes w sieci.

Platformy sprzedażowe pozwalają zdobywać klientów małym e-sklepom, które nie mają jeszcze wyrobionej marki oraz dobrej opinii wśród użytkowników. Nie możesz jednak zapominać, że w tym miejscu wszystkie firmy prezentowane są jednocześnie i trudno wyróżnić się na ich tle. Dlatego najlepiej połączyć dwie strategie – obecność na marketplace oraz założenie własnego sklepu online.

 


3. Brak konieczności budowy własnego e-sklepu

Według statystyk tylko 27% internautów nie kupuje w sieci. Do całej reszty można dotrzeć za pośrednictwem sklepu internetowego. Jeśli jednak nie chcesz inwestować we własną platformę sprzedażową, to wykorzystaj potencjał marketplace. To dużo prostsze i tańsze rozwiązanie niż postawienie własnej strony.

Jeśli masz już swoje produkty, to na platformach sprzedażowych możesz zacząć sprzedawać praktycznie od zaraz. Zaletą takich miejsc jest łatwość wdrożenia i obsługi zamówień oraz niskie koszty uruchomienia sprzedaży. Poza tym otrzymujesz dostęp do nowoczesnych rozwiązań technologicznych i ogromnej rzeszy klientów.

4. Dodatkowa reklama sklepu internetowego

Jak już zostało wspominane wcześniej, handel produktami na marketplace doskonale wpisuje się w popularną strategię omnichannel. Dzięki wielokanałowej sprzedaży można docierać do szerokiego grona odbiorców. W ten sposób zwiększamy więc rozpoznawalność marki oraz budujemy pozytywny wizerunek firmy.

Nie można przy tym zapominać, że systematycznie publikowanie treści oraz obecność w wartościowych dla Google serwisach przynosi wymierne korzyści. Poprzez takie narzędzie nie tylko aktywnie wspieramy działania z zakresu SEO, ale również walczymy o wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.  

5. Znaczący wzrost sprzedaży

Obecność na marketplace to działanie, które ma największy wpływ na zwiększanie konwersji. Ten fakt potwierdzają statystyki – cyfrowe serwisy sprzedażowe odpowiadają za połowę sprzedaży detalicznej online[4]. Liczba e-sklepów, które dostrzegły potencjał tego rozwiązania, tylko potwierdza powyższe dane. Jeśli chcesz zdobyć nowych klientów, to rozważ wystawienie swoich produktów na aukcjach i e-platformach.   

Do największych wad sprzedaży produktów wyłącznie na marketplace należy mniejsza widoczność marki oraz brak danych dotyczących konsumentów. Poza tym kupujący na platformach sprzedażowych wcale nie muszą być klientami Twojej firmy – finalizując zakup, często nie wiedzą nawet, od kogo otrzymają dany produkt. Za pośrednictwem tego narzędzia konkuruje się nie tyle samą marką, ile przede wszystkim ceną, dodatkowymi bonusami czy warunkami dostawy.

Z powyższych powodów, warto zainwestować we własny sklep internetowy, jak i obecność na marketplace. Obie formy nie tylko wpisują się w strategię omnichannel, ale również gwarantują dostęp do większej liczby klientów. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, to sprawdź, jak zapobiec porzucaniu koszyków w e-commerce.


[1] Marketplaces: The Evolving Landscape – Part 1 of 2 – MarkMonitor

[2] E-point.pl: Social, voice, marketplace – jakie trendy kształtują e-commerce w 2021?

[3] Gemius, Raport E-commerce w Polsce 2020

[4] E-point.pl: Social, voice, marketplace – jakie trendy kształtują e-commerce w 2021?

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz