Ciasteczka owsiane sposobem na zdrowie!

Ciasteczka owsiane sposobem na zdrowie!

Owies znany jest ze swych zdrowotnych i odżywczych właściwości. Zawiera między innymi wielonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i antyutleniacze, zaś przez specjalistów- dietetyków uznawany jest za jeden z grupy superfoods, czyli tzw. produktów funkcjonalnych o wielu dobroczynnych działaniach, które warto mieć w swojej diecie. W niniejszym artykule przedstawiamy przepis na pyszne owsiane ciasteczka. Zapraszamy do lektury!

Owies jako superfoods

Na śniadania, zarówno dzieciom, jaki i dorosłym podaje się produkty z owsa, zwykle w postaci płatków, otrębów, musli lub innych wyrobów (ot, choćby napoju w formie mleka owsianego). Nie przypadkiem, bowiem owies od wieków słynie ze swej wyjątkowej wartości żywieniowej. Do niedawna był on jednym z podstawowych zbóż spożywczych, dziś powoli wraca do jadłospisów jako superfoods, będziemy go więc szukać w sklepach ze zdrową żywnością. Jakie dobroczynne dla nas składniki odżywcze znajdziemy w owsie i jak oddziałują one na organizm człowieka?

Owies jest źródłem białka, aminokwasów, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, polifenoli, fitosteroli, inozytolu, ponadto minerałów - żelaza, magnezu, cynku, fosforu, miedzi, manganu czy wapnia. Poza tym bogaty jest w witaminy, w tym w witaminy z grupy B, witaminę A, E i K. Ziarna owsa zawierają również błonnik pokarmowy w dużej ilości (beta-glukan), który to składnik jest odpowiedzialny za pochłanianie kwasów żółciowych i cholesterolu w przewodzie pokarmowym. Dzięki temu mniej przyswajamy tej ostatniej substancji, reguluje się więc jej stężenie we krwi. Beta-glukan odpowiedzialny jest także za pobudzenie i regulację układu immunologicznego, co prowadzi do utrzymania właściwej flory bakteryjnej organizmu i ogólnej poprawy odporności. Nie można też zapomnieć o jego zdolności do wytwarzania śluzu, który wyściełając błonę śluzową układu pokarmowego zabezpiecza ją przed infekcjami oraz podrażnieniami. Beta-glukan wreszcie spowalnia wchłanianie glukozy, gwarantując wytworzonym z owsa produktom niski indeks glikemiczny. Zawarte w owsie i jego przetworach antyoksydanty mają działanie przeciwmiażdżycowe, antyalergiczne, przeciwzapalne i antyastmatyczne. Produkty owsiane postrzegane są również jako działające przeciwnowotworowo, poprawiające samopoczucie i wzmacniające koncentrację, a także pozytywnie oddziałujące na układ moczowy i nerki.

Przepis na zdrowie ciasteczka owsiane

Nie każdy oczywiście zasiądzie chętnie do miski owsianki czy wypije mleko owsiane. Z myślą o tych osobach, a także o dzieciach, które niemal zawsze odmawiają jedzenia wszelkiej zdrowej żywności przygotowaliśmy przepis na pyszne i zdrowe ciasteczka owsiane. Będą one nie tylko doskonale zasycającą słodką przekąską, ale też źródłem tak potrzebnych witamin i minerałów.

Do ich przyrządzenia potrzebować będziemy: 1 szklankę (110 g) płatków owsianych, 8 g masła (ważne, by nie było zmrożone), ½ szklanki bakalii (np. rodzynki, orzechy, żurawiny, daktyle, pestki słonecznika), ponadto ⅓ szklanki (40 g) cukru pudru (może być cukier puder z ksylitolu brzozowego), ½ szklanki (65 g) mąki pszennej, ½ łyżeczki sody oczyszczonej i tyle samo cynamonu oraz 3 łyżki (45 ml) mleka.

Przystępujemy do wykonania. Na początek rozgrzewamy piekarnik do ok. 200°C oraz parzymy rodzynki lub inne suszone owoce (dobrze, jeśli nie są siarkowane!) i odsączamy je na sitku. Jednocześnie prażymy na suchej patelni płatki owsiane, a po ich przestygnięciu - ucieramy z masłem i cukrem. Przesiewamy przez sito mąkę wymieszaną z cynamonem i sodą oczyszczoną, a następnie dodajemy do płatków i łączymy w jednorodną masę. Na koniec dodajemy rodzynki i bakalie, dolewamy mleko i mieszamy wszystko do połączenia składników. Masę wykładamy i formujemy w ciasteczka łyżką. Kładziemy ją na leżący w blasze papier do pieczenia, zaś sama forma wędruje do piekarnika na około 12 minut. Wskaźnikiem do wyjęcia będzie zarumienienie się ciasteczek. Życzymy smacznego!

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz