Artykuł sponsorowany

Charakterystyka wozideł budowlanych

Charakterystyka wozideł budowlanych

Wozidła budowlane to pojazdy, którymi w wygodny sposób przewieziemy ciężkie ładunki – stosowane są przede wszystkim do transportu materiałów sypkich. Wielkogabarytowe wozidła wykorzystywane są głównie w przemyśle wydobywczym oraz w zakładach produkujących kruszywa, natomiast mniejsze pojazdy znajdują zastosowanie na budowach. W Polsce wciąż królują wozidła sztywnoramowe, jednak coraz częściej sięgamy po pojazdy przegubowe.

Parametry uniwersalnego wozidła budowlanego

Wozidła budowlane czasem nazywane są spalinowymi taczkami, ponieważ kształt naczynia zazwyczaj przypomina kształt ręcznej taczki. Ładowność największych wozideł sztywnoramowych może wynosić nawet kilkaset ton, przegubowych zaś kilkadziesiąt ton. Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, są one jednak wykorzystywane w innych branżach. W budownictwie znacznie popularniejsze są mniejsze pojazdy, którymi w docelowe miejsce transportujemy materiały sypkie przywiezione na plac budowy wywrotką. Jak mówi nam przedstawiciel wypożyczalni sprzętu budowlanego Ramirent, firmy budowlane najbardziej cenią sobie pojazdy przegubowe o ładowności kilku ton, które są zwrotne. Najważniejsze parametry poza ładownością to rodzaj silnika i pojemność zbiornika paliwa, a także prędkość maksymalna. Na przykład w wypożyczalni Ramirent z kilkudziesięcioma oddziałami w całej Polsce, od Słupska po Rzeszów, dostępne są zwrotne wozidła UROMAC z silnikiem Diesla:

  • o ładowności 1500 ton, ze zbiornikiem paliwa 13,5 l, o prędkości maksymalnej 22,5 km/h,
  • o ładowności 2500 ton, ze zbiornikiem paliwa 40,0 l, o prędkości maksymalnej 20,0 km/h.

W obydwu modelach mamy hamulec hydrauliczny oraz hydrauliczny układ kierowniczy. Naczynie do transportu materiałów znajduje się z przodu, co stanowi wygodę dla operatora pojazdu.

Jakie wozidło budowlane wybrać? - Nie zawsze większe znaczy lepsze

Kiedy zastanawiamy się nad wypożyczeniem wozidła budowlanego, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na ładowność. Orientacyjnie wiemy, ile materiału będziemy przewozić, jednak czasem gubimy się w masach i objętościach. Wybierając wozidło budowlane, ustalmy sobie, ile ton waży m3 danego materiału. Na przykład dla piasku będzie to około 1,5-1,6 tony, a dla pospółki nieco więcej: 1,8-2,0 tony. Na mniejszych budowach nie wykorzystamy przy jednej pracy więcej niż m3 materiału – na przykład nie ułożymy jednocześnie większej ilości pospółki jako podbudowy pod fundamenty. Bez wahania możemy więc wybrać pojazd o ładowności 1,5 lub 2,5 ton, jak wymienione wcześniej wozidła budowlane UROMAC. Ich znaczną przewagą nad większymi pojazdami jest zwrotność, co ułatwia manewrowanie w ograniczonej przestrzeni. Po placu budowy pojazdami nie przemieszczamy się szybko ze względu na bezpieczeństwo pracowników, więc prędkość wynosząca około 20 km/h będzie wystarczająca. Nie warto więc szukać wozideł budowlanych o maksymalnej ładowności, które będą osiągać zawrotne prędkości, ponieważ ich wypożyczenie nam się nie opłaci. Podobnie będzie także z zakupem tego typu sprzętu budowlanego.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz