Materiał Partnera

Charakterystyka pracy na morzu – marynarze i armatorzy

Charakterystyka pracy na morzu – marynarze i armatorzy

Praca na morzu towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. Na okrętach pływali już starożytni, a one same stały się dla nas jednym z najważniejszych narzędzi do odkrywania naszej planety. Bez statków nie odkrylibyśmy nowych kontynentów, nie mogli prowadzić dalekosiężnego handlu oraz nie przyspieszylibyśmy transportu. W czasach obecnych na podbój mórz udają się różnego rodzaju marynarze – nawigatorzy, bosmani, inżynierzy pokładowi i żołnierze.

Czym zajmuje się i kim jest marynarz?

Określenie „marynarz” jest bardzo szerokie i oznacza tak naprawdę każdą osobę stanowiącą członka załogi jednostki pływającej. Niezależnie od tego, czy jest to jednostka wchodząca w skład marynarki handlowej, wojennej czy żeglugi śródlądowej, wszyscy załoganci mogą zostać nazwani marynarzami. Widzimy więc, że określenie to jest nieprecyzyjne bo nie określa żadnego konkretnego zawodu, a raczej środowisko pracy jakim jest statek , bądź okręt wojenny. Choć świadomość Polaków związana z pracą marynarzy jest niewielka , to  warto wiedzieć, że na morzu jest w zasadzie tyle samo pracy, ile na lądzie. Marynarze to zarówno oficerowie pokładowi, oficerowie mechanicy i elektro-automatycy a także bosmani, ślusarze, kucharze itd, mogą różnić się między sobą nie tylko dyplomami zawodowymi, stanowiskami, doświadczeniem, ale też szkoleniami, przez które przeszli oraz certyfikatami, jakie uzyskali. Pełnią na statkach rozmaite funkcje i obsługują różne, często bardzo nowoczesne i skomplikowane urządzenia. Przykładowy nawigator to nie tylko człowiek o bardzo dobrym stanie zdrowia, ale także posiadający rozległą wiedzę z dziedzin takich jak astronomia , meteorologia , informatyka, automatyka oraz logistyka. Nawigatorów cechuje znakomita organizacja pracy i zdolność przewidywania, a także praktyczne zdolności prowadzenia statku. To oni mogą zostać kapitanami, ale a aby zostać nawigatorem, trzeba ukończyć studia na odpowiednim kierunku oraz specjalizacji . W Polsce uczelnie oferujące taką możliwość znajdują się w Gdyni oraz Szczecinie. Oczywiście nie wszyscy marynarze zostają kapitanami bo to szczyt kariery Nawigatora, ale dowodzenie siłownią okrętową czy elektrownią o mocy kilku megawatów to nie mniejszy powód do dumy. Dowodzi to jak  rozległa jest branża żeglugowa, o której przeciętny mieszkaniec Polski wie niewiele. A szkoda, ponieważ nasi marynarze są szanowani i wysoko cenieni na całym świecie.

Czym zajmuje się armator okrętu?

Armator to właściwie właściciel statku lub osoba przez niego umocowana do dysponowania statkiem w jego imieniu . To właśnie on uprawia żeglugę , łowi ryby, przewozi towary , wydobywa złoża naturalne , jednocześnie dba o prawidłowe funkcjonowanie urządzeń statkowych. To właśnie armator zatrudnia członków załogi i odpowiada prawnie za ich poczynania. Jest ich pracodawcą i zwierzchnikiem. Zwykle sam nie uczestniczy w rejsach, zostając na lądzie a jego pracownicy lądowi zajmują się wszystkimi sprawami organizacyjnymi, logistycznymi i biznesowymi aby statek odpowiednio żeglował i przynosił mu dochód. Znalezienie załóg i zarzadzanie kadrami na nowoczesnych statkach to nie lada wyzwanie dla służb armatora, więc prawie wszyscy korzystają z usług specjalistycznych firm zajmujących się pośrednictwem pracy na statkach. O szczegóły zapytaliśmy eksperta z Dohle Marine Services Europe, licencjonowanej firmy z ponad dwudziestopięcioletnim doświadczeniem w rekrutacji marynarzy:

 – Armatorom i firmom zarządzającym statkami oferujemy profesjonalne usługi rekrutacyjne dla wszystkich rodzajów statków, proponując szeroki wybór marynarzy przede wszystkim z Polski, ale także z Ukrainy, Litwy, Węgier i innych obszarów Europy Wschodniej. Jesteśmy jedną z niewielu firm w Polsce posiadających tak duże możliwości rekrutacyjne oraz doświadczenie w pracy z agencjami pośrednictwa pracy w Europie Wschodniej. Marynarzom oferujemy zatrudnienie na różnych statkach takich jak kontenerowce, tankowce, ro-ro, jak również pracę w sektorze offshore. Pośrednictwo pracy  jest bezpłatne , a w przypadku znalezienia pracy konieczne koszty wizy ,  podróży  na statek i niezbędnej dokumentacji nie obciążają marynarza.

Usługi kierowane do armatorów jednostek pływających

Zakres zadań , z których armator może zostać wyręczony, jest bardzo szeroki. Rekrutacja dla armatora to nie tylko znalezienie wykwalifikowanych oficerów i marynarzy w na statki, ale również załatwianie wszystkich związanych z ich pracą formalności. Specjalizujące się w tej dziedzinie firmy oferują organizowanie wiz dla załogantów, przygotowywanie niezbędnych dokumentów, przeprowadzanie szkoleń i organizowanie podróży na i ze statku. Oczywiście zakres ich działań nie musi kończyć się na sprawach związanych z rekrutacją. Np. wspomniana wyżej Dohle Marine Services Europe umożliwia dodatkowo wynajęcie wykwalifikowanej brygady technicznej zajmującej się różnego rodzaju pracami serwisowymi. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • czyszczenie i sprzątanie ładowni i zbiorników,
  • malowanie i przygotowywanie powierzchni statkowych pod malowanie,
  • usuwanie rdzy przy użyciu różnych metod,
  • naprawa i modernizacja zbiorników balastowych i wymiana blach stalowych,
  • udrażnianie oraz naprawianie bojlerów,
  • reperacja izolacji,
  • przeglądy techniczne silników głównych i pomocniczych,
  • przeprowadzanie instalacji automatyki oraz elektryki.

Armator korzystający z możliwości firmy pośredniczącej nie musi przejmować się także wypłacaniem poszczególnym marynarzom wynagrodzenia lub rozpatrywaniem ich roszczeń chorobowych oraz wypadkowych. Zakres usług w branży morskiej jest więc bardzo szeroki i dopasowany do konkretnego zapotrzebowania.

Opracowanie:
Gdynia, Stefana Batorego 28-32
tel. 58 660 60 99
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz