Artykuł sponsorowany

Cechy dobrego oznakowania informacyjnego w budynku

Cechy dobrego oznakowania informacyjnego w budynku

Oznakowanie w biurze, firmie czy urzędzie pełni kluczową rolę nawigacyjną dla wszystkich osób powiązanych z daną placówką – pracowników, klientów, kontrahentów. Jego dobór jest zatem bardzo istotny: oznakowanie stanowi niezwykle ważny element wizerunku danego miejsca, wpływa na jego postrzeganie. By było ono pozytywne, projekt oznakowania powinien zostać zrealizowany przez prawdziwych profesjonalistów.

Dlaczego oznakowanie jest takie istotne?

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak istotne jest oznakowanie w każdym z miejsc, które odwiedzamy. Najczęściej oceniamy jego użyteczność, zwracając uwagę na to, czy oznakowanie pomogło nam dostać się w dane miejsce czy też nie. Złe oznakowanie zdarza się bardzo rzadko, zatem zwykle jesteśmy raczej zadowoleni z tego, jak działa ono w danej placówce. Musi być ono przede wszystkim czytelne, a także odpowiednio dobrane do wnętrza. Dlatego właśnie profesjonalne firmy zajmujące się tworzeniem projektów oraz realizacji oznakowania – takie jak Agencja Reklamowa Arek – proszą swoich klientów o fotografie obrazujące wnętrze placówki. Tylko to pozwala na właściwe dobranie oznakowania do danego miejsca przy zachowaniu jego indywidualnego charakteru. Osiąga się go między innymi stosując konkretne surowce, zabiegi wizualne, rozmiary i specyficzną koncepcję oznakowania.

Projekt oznakowania – przyzwyczajenie kontra indywidualizm

Nie ulega wątpliwości, że przyzwyczailiśmy się jako społeczeństwo do pewnych schematów funkcjonowania. Określone przestrzenie mają dla nas konkretne zastosowanie, spodziewamy się pewnych elementów i bez nich czujemy się zagubieni. Podobna zasada kształtuje się w przypadku oznakowania – musi być ono dopasowane do tego, w jaki sposób funkcjonuje komunikacja wizualna w danym kontekście. Innych piktogramów, skrótów i zapisów oczekujemy w szpitalu, innych w urzędzie, a jeszcze innych na hali przemysłowej. Wynik powinien być jednak podobny: oznakowana przestrzeń staje się bardziej przyjazna dla jej użytkowników, stosując się jednocześnie do wszelkich niepisanych zasad obowiązujących w danej branży. Brak konsekwencji projektowej czy realizacyjnej może wywołać bardzo nieprzewidywalne, w większości nieprzyjemne, skutki towarzyszące chaosowi informacyjnemu. Nie oznacza to oczywiście, że oznakowanie informacyjne musi być nudne – wręcz przeciwnie. Umiejętne pokazanie profilu danej placówki za pomocą oznakowania to domena wyłącznie najlepszych agencji reklamowych. Zatrudnieni w ich ramach fachowcy wezmą pod uwagę wszelkie wymienione wyżej czynniki, tworząc w znanych ramach istne dzieło sztuki.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz