Artykuł sponsorowany

Budowa klimatyzatorów typu split

Budowa klimatyzatorów typu split

Klimatyzatory typu split składają się zasadniczo z dwóch części. Jedna znajduje się w klimatyzowanym pomieszczeniu, a druga – większa i głośniejsza – na zewnątrz budynku. Dzięki temu klimatyzator taki nie zajmuje wiele miejsca i nie pracuje zbyt głośno. To sprawia, że system split jest jednym z najpopularniejszych klimatyzacyjnych rozwiązań. Na czym jednak dokładnie polega jego konstrukcja?

Na zewnątrz

Jednostkę zewnętrzną, czyli agregat sprężarkowo-skraplający (nazywany niekiedy skraplaczem), instaluje się zwykle na dachu, balkonie lub elewacji. W skład tej części klimatyzatora wchodzą: sprężarka, zawór rozprężny, skraplacz chłodzony powietrzem lub wodą, a w tym pierwszym przypadku także wentylator. Ewentualny zawór czterodrogowy umożliwia wykorzystanie urządzenia również jako pompy ciepła.

I w środku

Jednostka wewnętrzna składa się zasadniczo z parownika i wentylatora nadmuchowego, wyposażona jest także w elektronikę sterującą. Tę część montuje się w klimatyzowanym pomieszczeniu. – W zależności od potrzeb i możliwości danej przestrzeni jednostka wewnętrzna klimatyzatora typu split może mieć postać ścienną, podstropową, przypodłogową, kanałową albo kasetonową – wylicza przedstawiciel hurtowni wentylacyjnej Centrowent.

Jak to działa

Część zewnętrzna i wewnętrzna połączone są rurami chłodniczymi i tworzą zamknięty układ, w którym przepływa czynnik chłodzący. Przekazuje on ciepło z jednej jednostki do drugiej. Sprężarka pobiera go z parownika w postaci pary, a następnie spręża i przekazuje do skraplacza. Czynnik chłodzący ulega wówczas skropleniu, a ciepłe powietrze – ochłodzeniu. Oddawszy ciepło, powietrze to jest nawiewane do klimatyzowanego pomieszczenia. Skroplony czynnik chłodzący wraca przez zawór rozprężny do jednostki wewnętrznej i cały proces rozpoczyna się na nowo.

Elementy dodatkowe

W klimatyzatorach typu split występują również takie podzespoły jak nawilżacz i filtr powietrza, generatory ozonu i jonów ujemnych czy elektryczne nagrzewnice powietrza. Kierownice oraz przepustnice o zmiennym kącie pozwalają z kolei na regulację kierunku nawiewu powietrza wydostającego się z jednostki wewnętrznej klimatyzatora.

Klimatyzatory tego typu coraz częściej pojawiają się w wariancie, w którym z jedną jednostką zewnętrzną połączonych jest kilka albo nawet kilkadziesiąt jednostek wewnętrznych. Pierwsza opcja nosi nazwę multi split, druga występuje pod mianem systemów VRF. Dzięki nim łatwiejsze staje się klimatyzowanie biurowców i budynków użyteczności publicznej.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz