Artykuł sponsorowany

Brama do garażu – jak ją wybrać, aby nie popełnić błędu?

Brama do garażu – jak ją wybrać, aby nie popełnić błędu?

Budowa domu jednorodzinnego najczęściej wiąże się z koniecznością uwzględnienia garażu, który zagwarantuje miejsce dla samochodu i będzie funkcjonalnym pomieszczeniem gospodarczym. Jego istotnym elementem jest brama, która powinna być praktyczna i wzornictwem dostosowana do stylu budynku. Czym kierować się podczas dokonywania wyboru wśród bogatej oferty?

Jak nie wybierać bramy garażowej?

Kupowanie bramy garażowej wymaga starannego przemyślenia, bowiem nie jest to produkt tani. Jeśli okaże się niewłaściwy, straty finansowe będą poważne. Najmniej trafionym pomysłem jest kierowanie się wyglądem modelu, bowiem nawet najlepsze rozwiązania mogą nie sprawdzić się w konkretnych warunkach terenowych.

Przykładem jest zdecydowanie się na tradycyjne drzwi jednoskrzydłowe. Do otwarcia potrzebują one bardzo dużo miejsca, a do tego trzeba jeszcze dodać długość samochodu. Jeśli przed budynkiem nie przewidziano podjazdu, takie rozwiązanie z pewnością się nie sprawdzi.

Innym przykładem złej decyzji jest dobieranie bram ocieplanych pianką poliuretanową do nieocieplonego garażu. Jeśli mury i tak powodują znaczne straty ciepła, inwestowanie w znacznie droższe modele jest przysłowiowym wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Częstym błędem, jakie zainteresowani popełniają projektując garaż, jest również dopasowywanie jego wymiarów do wielkości posiadanego obecnie pojazdu. Jeśli za kilka lat właściciel zapragnie większego samochodu, będzie miał problem z jego przechowywaniem pod dachem. Dotyczy to również samej bramy, którą wybiera się w mniejszych wymiarach, pomimo że budynek stwarza większe możliwości.

Rodzaje bram garażowych

Producenci bram garażowych proponują kilka modeli takich konstrukcji. Większość z nich można znaleźć m.in. w ofercie firmy Pendragon PW A. Studniarek.

  • Bramy uchylne – mają pełną, jednolitą płytę wrót, które otwierają się poprzez obrót na rolkach, umieszczonych powyżej połowy ich wysokości. Warunkiem do zamontowania takiej bramy jest spora ilość miejsca przed garażem, jakiej wymaga wysuwający się dół wrót.
  • Bramy segmentowe – zbudowane są z poprzecznie ułożonych lameli, które podczas otwierania wsuwają się do wnętrza garażu i układają równolegle do sufitu. Takie rozwiązanie wymaga wysokiego garażu oraz sufitu wolnego od jakichkolwiek instalacji.
  • Bramy rolowane – przypominają bramy segmentowe, ale szerokość lameli jest mniejsza, a podczas otwierania chowają się one w umieszczonej nad przejazdem kasecie. Taki model wymaga wysokiego światła wjazdu.
  • Bramy rozwierane – nie mają mechanizmu i są otwierane ręcznie. Dostępne modele mogą mieć jedno lub dwa skrzydła. Pierwsze rozwiązanie wymaga sporej przestrzeni przed garażem.

Podczas wyboru modelu odpowiedniego do konkretnego garażu, warto też zwrócić uwagę na to, z czego jest on zrobiony.

Bramy wykonywane są z różnych materiałów, które decydują zarówno o ich trwałości, jak i wadze – mówi przedstawiciel firmy Pendragon. – Najczęściej jest to trwała, ale stosunkowo ciężka blacha stalowa, która wytrzymuje najbardziej ekstremalne warunki eksploatacji, jednak wymaga solidnej podstawy montażowej. Modne są obecnie znacznie lżejsze i bardziej nowoczesne bramy z aluminium, malowane proszkowo na rozmaite kolory. Nie polecamy natomiast modeli z tworzyw sztucznych, które – pomimo małej wagi i cen - nie wyróżniają się wysoką trwałością.

Na co zwracać uwagę przy wyborze modelu

Wybierając bramę garażową, warto przede wszystkim określić swoje potrzeby, a także precyzyjnie wymierzyć garaż, włącznie z wjazdem i terenem przed nim. Sukces zakupu zapewni skorzystanie z kilku zamieszczonych poniżej rad.

  1. Decydując się na konkretny system montażu bramy przed zakupem koniecznie trzeba zwrócić uwagę na budowę pomieszczenia oraz te elementy, które mogą być przeszkodą w instalacji mechanizmu. Przykładowo bramy segmentowe wymagają wolnej przestrzeni na poziomie sufitu, dlatego istniejące na nim belki, okna, rury instalacji uniemożliwią montaż takiego modelu.
  2. Kolejnym ważnym aspektem jest tzw. długość wbudowana garażu, czyli to, jak daleko w głąb budynku sięga pomieszczenie. W przypadku bram z napędem konieczna jest głębokość minimalna, uzależniona od wielkości bramy. Przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić ten parametr.
  3. Aby zamontować dowolny wybrany system napędu konieczne jest zachowanie węgarków o szerokości 10 cm. Są to niewielkie ścianki, jakie pozostają pomiędzy krawędzią drzwi, a narożnikiem pomieszczenia. Jeśli światło wjazdu jest większe i węgarki nie mają takich parametrów, konieczne jest skonsultowanie tego ze specjalistą od montażu.
  4. Usytuowanie garażu ma bardzo istotne znaczenie dla wyboru bramy. Przed zakupem warto przemyśleć możliwości manewrowania pojazdem, bowiem modele skrzydłowe mogą uniemożliwić wjazd do wnętrza pomieszczenia.
  5. Możliwości manewrowania są też uzależnione od wielkości bramy. Jeśli będzie ona zbyt mała, wykręcenie pojazdem lub wpasowanie się pomiędzy ciasne ścianki może skończyć się zarysowaniem lakieru.
  6. Światło wjazdu i wielkość bramy to dwie różne wartości. Niektóre modele po otwarciu nie chowają się całkowicie za krawędź muru, zabierając kilkanaście centymetrów przejazdu.
  7. Ważną cechą bram garażowych jest ich wodoszczelność. Zapewni ona ochronę wnętrza oraz przechowywanych w nim przedmiotów przed zniszczeniem podczas opadów.

Kupując bramę garażową, warto też zainteresować się dodatkowym oprzyrządowaniem. Wśród oferowanych modeli znajdują się bramy z niewielkimi oknami lub drzwiami, które umożliwiają wyjście bez otwierania ciężkich wrót lub też doświetlają pomieszczenie. Przeszklenia mogą mieć przeróżne kształty – dzięki czemu są też atrakcyjną dekoracją.


Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz