Artykuł sponsorowany

Bezpieczna samochodowa instalacja gazowa – jak ją rozpoznać?

Bezpieczna samochodowa instalacja gazowa – jak ją rozpoznać?

Instalacja gazowa w samochodzie może być całkowicie bezpieczna pod warunkiem, że spełni kilka istotnych warunków. Poddaje się ją wielu próbom, które mają poświadczyć o szczelności i odporności całego układu. Dzięki temu kierowcy aut z taką instalacją mogą czuć się bezpiecznie. Jak rozpoznaje się bezpieczną instalację gazową w aucie? Co jest dokładnie sprawdzane?

Po pierwsze – szczelność

Jedną z najważniejszych prób, którym poddawana jest samochodowa instalacja gazowa, jest próba szczelności. Poddaje się jej każdy zbiornik przeznaczony do zabudowy instalacji gazowej w aucie. Jego wnętrze wypełnianie jest wodą, a następnie ciśnienie podnosi się do wartości 3 MPa. Jeśli ze zbiornikiem coś jest nie tak, po takiej próbie może ulec odkształceniu lub trwałemu rozszczelnieniu. Kolejną ważną próbą, której poddaje się elementy samochodowej instalacji gazowej, jest próba ogniowa. Sprawdza ona, czy zbiornik nie ulegnie rozerwaniu pod wpływem temperatury. W trakcie próby zbiornik jest wyposażony w swój pełny osprzęt. Pod zbiornikiem umieszcza się źródło ognia o określonej temperaturze. Podczas próby monitoruje się temperatury płaszcza zbiornika – także w okolicy zaworu bezpieczeństwa. Przed dopuszczeniem do użytku zbiornik sprawdzany jest też pod kątem działania sił bezwładności, powstających w trakcie jazdy. Sprawdzone elementy samochodowych instalacji gazowych znajdziemy w ofercie firmy Auto Gaz Śląsk Sp. z o.o.

Wymagania i materiały

Żeby samochodowa instalacja gazowa została dopuszczona do użytku, musi spełnić określone wymagania. Zbiorniki LPG podlegają ścisłemu dozorowi technicznemu. Muszą być zbudowane w oparciu o wymagania zawarte w regulaminie homologacyjnym stworzonym przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych. Nadzór nad każdym zbiornikiem przeznaczonym do samochodowej instalacji gazowej prowadzony jest już na etapie jego projektowania. To zapewnia najwyższe bezpieczeństwo. Regulamin określa także materiały, z jakich mogą powstawać zbiorniki LPG. Zgodnie z jego zapisami materiałem do produkcji zbiorników może być wyłącznie stal zgodna z normą EN 10120. To stal niestopowa, o zawartości węgla poniżej 0.2%. Jest ona stosunkowo łatwa w obróbce mechanicznej i łatwo spawalna – to cechy bardzo ważne przy budowie takiej instalacji. Zbiorniki LPG zazwyczaj mają kształt toroidalny, czyli dopasowany do miejsca na koło zapasowe, albo po prostu walcowy – wtedy montuje się je w przestrzeni bagażowej auta.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz