Badania sprawozdań finansowych
Wiele podmiotów gospodarczych – zwłaszcza dużych spółek – obligatoryjnie jest objętych koniecznością przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych. To one pełnią funkcję kontrolną dla instytucji takich jak urzędy skarbowe, ale także monitorującą dla samego przedsiębiorstwa – pozwala to na optymalizowanie swoich ruchów gospodarczych. Istotne przy sporządzaniu sprawozdań finansowych są również ich badania.
Czym jest badanie sprawozdań finansowych?
Proces badania sprawozdań finansowych nie ma na celu wykrycia błędów danej organizacji, ale usprawnienia jego funkcjonowania poprzez wyeliminowanie nieprawidłowości. Samo badanie przeprowadzane jest dobrowolnie bowiem po to, aby przekazywane do kontroli sprawozdanie finansowe było przygotowane rzetelnie i według wszystkich prawnych zasad rachunkowości, a także, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkich ruchów gospodarczych. Usługi te wykonywane na zlecenie instytucji kontrolnych polegają zaś na samej ocenie prawidłowości rocznych operacji finansowych danej firmy, która oceniana jest, a w przypadku znacznych nieścisłości może zostać nałożona na nią odpowiednia kara.
Kto wykonuje badanie sprawozdań finansowych?
Firmy prowadzące księgowość pełną i są obligatoryjnie zobowiązane do przygotowywania sprawozdań finansowych, korzystają z usług biegłych rewidentów po to, aby uniknąć nieprawidłowości przesyłanych do kontroli dokumentów. Jest to zatem forma zabezpieczenia, a także wsparcia – wnikliwie przeprowadzone badanie jest źródłem cennych informacji na temat funkcjonowania gospodarczego danego przedsiębiorstwa. Istotne jest współpracowanie jednak z wykwalifikowanym, uprawnionym i doświadczonym specjalistą. Takim jest biegły rewident Helena Musialik-Imiełowska, której usługi dotyczą również badań planów przekształceń, wykonywania ekspertyz finansowych, czy audytów i analiz (np. audyt projektów współfinansowanych ze środków UE)
Jakie podmioty podlegają badaniom sprawozdań finansowych?
Według przepisów badaniom sprawozdań finansowych podlegają między innymi banki, zakłady ubezpieczeń, spółki akcyjne, spółdzielcze kasy oszczędnościowe, czy też podmioty działające na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi. Odpowiednia ustawa mówi również, że badaniom podlega każda jednostka, która spełniła przynajmniej dwa spośród trzech wskazanych warunków. Są nimi: zatrudnianie na pełen etat pięćdziesięciu osób (jest to średnioroczne przeliczenie na pełne etaty), posiadanie sumy aktywów bilansu o równowartości w walucie polskiej, co najmniej dwóch i pół miliona euro, a także warunek trzeci – posiadanie przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz innych operacji finansowych w wysokości w walucie polskiej, co najmniej pięciu milionów euro (podstawę stanowi wyliczenie przychodu za rok obrotowy danej organizacji).