Artykuł sponsorowany

Awarie rozruszników i ich przyczyny

Awarie rozruszników i ich przyczyny

Rozrusznik to niezbędne urządzenie każdego pojazdu spalinowego. Jego zadaniem jest wprawienie silnika w ruch poprzez obracanie wału korbowego silnika. Najczęściej stosowanymi w budowie silników są rozruszniki elektryczne, pneumatyczne i spalinowe. Rozruszniki stosowane w dieslach muszą charakteryzować się większą mocą. Jakie są najczęstsze awarie rozruszników? Sprawdź.

Rozrusznik – jaka jest zasada działania?

Rozrusznik jest silnikiem prądu stałego. Jego zadaniem jest wprowadzenie w ruch wału korbowego i nadanie mu odpowiedniej prędkości obrotowej. To właśnie dzięki temu możliwe jest rozpoczęcie samodzielnej pracy silnika. Zadaniem rozrusznika jest zapewnienie minimalnej pracy silnika, tak aby on sam był w stanie podjąć działanie. W zależności od budowy silnika, prędkości te wahają się od 40 do nawet 200 obrotów na minutę – wyjaśnia ekspert z firmy AEK. Za takie działanie odpowiedzialny jest mechanizm sprzężenia wirnika rozrusznika z kołem zamachowym silnika. Aby to było w ogóle możliwe, w budowie całego systemu stosuje się przekładnie zębate, które pozwalają na przeniesienie napędu poprzez zazębiające się ze sobą koła.

Najczęstsze awarie rozruszników

Odpowiednia praca rozrusznika zapewnia dobre funkcjonowanie napędu samochodowego. Nie wszystkie awarie w tym zakresie są możliwe do naprawy podczas regeneracji rozrusznika. Często pojawia się konieczność wymiany rozrusznika na nowy. Typowe usterki rozruszników to między innymi:

  • nieprawidłowa praca łożysk ślizgowych,
  • zużycie szczotek silnika,
  • uszkodzenie włącznika elektromagnetycznego,
  • zniszczenie koła zamachowego.

Konkretna diagnoza problemów związanych z rozrusznikami to zadanie dla doświadczonego mechanika. Istnieje jednak kilka zauważalnych symptomów, które powinny skłonić przeciętnego użytkownika do wizyty w warsztacie.

Pierwszą i zarazem najbardziej oczywistą wskazówką jest to, że silnik w ogóle się nie uruchamia i nie słychać pracy rozrusznika. Jednak zbyt głośna jego praca może być efektem nadmiernego zużycia tulei mechanizmu sprzęgającego lub uszkodzony wirnik. Wolna praca rozrusznika, która nie pozwala na dostateczne napędzenie silnika może być spowodowana uszkodzeniem przełącznika elektromagnetycznego.

Uszkodzenia najczęściej spowodowane są jego przegrzaniem, korozją i złym montażem, za sprawą którego rozrusznik może być niewłaściwie dobrany do samochodu lub też błędnie skomponowany z mechanizmami silnika. Warto mieć na uwadze typowe usterki, ponieważ nie każda z nich kwalifikuje się od razu do wymiany całego urządzenia.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz