Materiał Partnera

Awaria i naprawa manualnej skrzyni biegów.

Awaria i naprawa manualnej skrzyni biegów.

Jeśli czytasz ten artykuł, to prawdopodobnie masz problem z wrzucaniem biegów w samochodzie. Innymi niepokojącymi sygnałami płynącymi ze skrzyni biegów mogą być zgrzyty przy zmianie położenia dźwigni lub jej samoistne przemieszczanie. Ten element samochodu ciężko pracuje każdego dnia, a kierowcy niekiedy mają mylne wrażenie, że nie trzeba nic z nią robić. Oczywiście do czasu kiedy przestaje działać.

Jak dbać o skrzynię biegów?

W przypadku gdy jesteś posiadaczem samochodu wyposażonego w manualną skrzynię biegów, to pamiętaj o wymianie oleju przekładniowego co mniej więcej 100 tys. km. Kierowca zwykle nie jest świadomy jego wycieku, który jest wynikiem obluzowania się uszczelki lub korka wlewu. Brak smarowania całego układu kół zębatych może być przyczyną zatrzymania się pojazdu.

Kontroluj stan gumowych poduszek, które są pod silnikiem i skrzynią biegów. Z czasem materiał ten ulega procesowi starzenia i mogą wystąpić luzy na drążku oraz drgania odczuwane na nadwoziu.

Sprawdzaj stan techniczny pojazdu przynajmniej dwa razy w roku. W wyspecjalizowanych warsztatach mechanicznych twój samochód zostanie drobiazgowo sprawdzony.

W czasie jazdy nigdy nie zmieniaj biegu bez wcześniejszego wciśnięcia pedału sprzęgła.

Specjaliści zwracają również uwagę, że podróżowanie na niskich obrotach może przyczynić się do nieprawidłowości w smarowaniu i uszkodzeniu koła zębatego.

Naprawa uszkodzonej skrzyni biegów

Jeśli wykryte zostaje zużycie części skrzyni biegów, to staramy się, aby jej naprawa była wykonana perfekcyjnie. W przypadku, jeśli pierwotna wycena części i pracy jest za wysoka dla Klienta, to staramy się w miarę możliwości przedstawić wariant alternatywny. Oczywiście zawsze w granicach rozsądku. Nigdy nie wybieramy opcji obniżającej poziom bezpieczeństwa użytkowania samochodu. Relacjonuje pan Paweł Kijak z RS-Serwis.

Do głównych przyczyn uszkodzeń ręcznej skrzyni biegów należą:

  • brak oleju spowodowany różnego rodzaju nieszczelnościami układu,
  • zmurszenie gumowej poduszki amortyzującej,
  • wytarte łożyska przekładni,
  • niesprawny synchronizator biegu,
  • uszkodzony docisk sprzęgła,
  • użycie oleju innej klasy niż zalecany przez producenta,
  • zużyty olej przekładniowy.

Demontaż skrzyni biegów jest procesem czasochłonnym. Wymagane jest doświadczenie i wiedza z zakresu budowy i działania różnych układów samochodu. W czasie naprawy należy wymontować m.in. filtr powietrza, odczepić linki od sprzęgła (w niektórych modelach jest tam mechanizm hydrauliczny), następnie półosie i wał napędowy, odpiąć rozrusznik i wykręcić jeszcze sporo śrub. Na etapie wymontowania należy pamiętać o zabezpieczeniu silnika przed opadnięciem.

Jeśli nie czujesz się na siłach lub nie masz kanału w garażu, to zdecydowanie udaj się do profesjonalnego mechanika.

Opracowanie:
Wrocław, Szybowcowa 25
tel. 71 707 36 77
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz