Analiza obecnego stanu firmy – metody analizy strategicznej

Analiza obecnego stanu firmy – metody analizy strategicznej

Analiza strategiczna to podstawowe narzędzie metodologiczne, które pomocne jest podczas tworzenia przyszłej strategii firmy. Jej celem jest dostarczenie niezbędnych informacji dotyczących obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i jego otoczenia. Ponadto do jej zadań należy także znalezienie i przedstawienie perspektywy na przyszłość.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Czym jest analiza strategiczna

Analiza strategiczna to metoda opierająca się na kompleksowym monitorowaniu firmy, zarówno od środka, jak i z zewnątrz. Determinuje kształt strategii określającej wpływ na przedsiębiorstwo, przyczynia się do rozwoju firmy i budowy jej wizerunku na tle konkurencji.

Cała analiza to szereg metod, które opracowane zostały przez praktyków i teoretyków różnych dziedzin zarządzania. Zaliczają się do nich metody analizy ekonomicznej, prognozowania, oceny ryzyka projektów, analizy przewagi konkurencyjnej, analizy strategicznej, analizy systemu logistycznego oraz metody informatyczne – wyjaśnia reprezentant firmy, która zajmuje się tworzeniem rozwiązań dla biznesu i konsultingiem.

Metody analizy strategicznej

Analiza strategiczna składa się z wielu różnego rodzaju metod, które można sklasyfikować jako metody analizy makrootoczenia, metody analizy otoczenia konkurencyjnego, metody analizy potencjału strategicznego i metody zintegrowane.

W skład analiz makrootoczenia wchodzą:

  • Metody scenariuszowe – określają i prognozują zdarzenia mogące zaistnieć podczas działalności firmy. Przewidują też ich wpływ na prosperowanie przedsiębiorstwa.
  • Prognozy ekstrapolacji trendu – metoda przeprowadzania badań w przedsiębiorstwach charakteryzujących się niską dynamiką rozwoju, działających w stabilnym otoczeniu.
  • Metoda delficka/Ocena ekspercka – polega na jakościowej ocenie faktów przez ekspertów. Jej wyniki wykorzystywane są do prognozowania przyszłości firmy.
  • Analiza luki strategicznej – metoda statystyczna określająca trendy, która analizuje wzrost sprzedaży badanej firmy na tle sprzedaży całego sektora.

Z kolei do metod analizy otoczenia konkurencyjnego należą:

  • Analiza „5 sił” Portera – służy do określania siły przetargowej dostawców i nabywców, natężenia konkurencyjności w branży, zagrożenia nowych wejść oraz pojawienia się substytutów.
  • Krzywa doświadczeń – pomocna w ocenie relacji między wielkością produkcji a jednostkowym kosztem danego produktu.
  • Punktowa ocena atrakcyjności sektora – ocena pod kątem określonych kryteriów; sektor porównywany jest do innych w celu opracowania odpowiedniej strategii.
  • Mapa grup strategicznych – tworzenie mapy firm z tej samej branży w celu porównania działań.
  • Benchmarking – szukanie wzorcowych rozwiązań i wprowadzanie ich do działań strategicznych.
  • Analiza segmentacji strategicznej – wydziela dziedziny działalności firmy, by dokonać ich analizy porównawczej. Jest to przydatne podczas wyboru strategii działań.

Jeśli chodzi o metody analizy potencjału strategicznego, to należą do nich:

  • Analiza zasobów – polega na badaniu potencjału firmy przez zebranie i opis jej zasobów. Określa stan ich funkcjonalności.
  • Analiza kluczowych czynników sukcesu – opiera się na tworzeniu listy czynników istotnie wpływających na rozwój firmy i na możliwość utrzymania przewagi konkurencyjnej.
  • Model łańcucha wartości – analizuje procesy zarządzania i działalności w danym sektorze firmy w celu określenia jej mocnych i słabych stron.
  • Cykl życia produktu, organizacji i technologii – umożliwia określenie faz rozwoju tych trzech czynników.
  • Metody portfelowe – dzięki nim można dokonać oceny struktur istniejących w organizacji oraz sformułować zmiany w sposobie zarządzania.

Ostatnie w kolejności, jednak wcale nie najmniej ważne, są metody zintegrowane, w tym:

  • Analiza SWOT – za jej pomocą dokonuje się oceny i określenia pozycji strategicznej firmy na podstawie otoczenia i mikrootoczenia. Ma ona na celu dobór odpowiedniej strategii.
  • Metoda ASTRA – to zintegrowana metoda planowania strategicznego, dzięki której możliwe jest dokonanie wyboru racjonalnej strategii spośród różnych jej wariantów.
  • Analiza SPACE – jej celem jest określenie możliwości rozwojowych firmy w oparciu o analizę jej dotychczasowej działalności i pozycji zajmowanej na rynku konkurencyjnym.
Opracowanie:
Marta
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz