Artykuł sponsorowany

9 najczęstszych usterek systemów VDR

9 najczęstszych usterek systemów VDR

Jednostki pływające muszą być wyposażone w wiele urządzeń nawigacyjnych, których celem jest zwiększanie bezpieczeństwa żeglugi i ułatwianie załodze wykonywania swych obowiązków. Informacje pozyskiwane ze sprzętu tego typu mogą być jednak użyteczne również w razie wypadków, pomagając w ustaleniu ich przyczyn i wyeliminowania ich w przyszłości. Urządzenia tego rodzaju powinny cechować się wysoką niezawodnością i odpornością na usterki.

Czym są urządzenia VDR?

VDR (Voyage Data Recorders) to urządzenia, które są montowane na statkach, które muszą spełniać wymagania konwencji SOLAS (IMO Resolution A.861(20) – Performance Standards for Shipborne Voyage Data Recorders). Służą one do gromadzenia zapisów dotyczących położenia, ruchu, stanu fizycznego, oraz decyzji związanych z dowodzeniem i kontrolą nad statkiem przed, w czasie i po wypadku. Sprzęt tego rodzaju jest zawsze projektowany tak, by dane mogły być zawsze odczytane. Zebrane w rejestratorze informacje są przekazywane armatorom oraz służbom prowadzącym dochodzenie w celu ustalenia przyczyn zaistniałego zdarzenia. System VDR działa w sposób ciągły, poza wskazaniami przyrządów np. pozycją, prędkością i kursem zapisując również dokładny czas.

Jakie usterki systemów VDR zdarzają się najczęściej?

Zaawansowane urządzenia VDR są wyposażane w systemy autodiagnostyki, które sygnalizują wszelkie nieprawidłowości związane z ich pracą. Do najczęściej zdarzających się problemów należą kłopoty z zapełnieniem się nośnika pamięci (Data Recording Unit) i działaniem baterii podtrzymujących funkcjonowanie sprzętu w razie awarii zasilania (Power Distribution Unit). W grę mogą też wchodzić drobne, lecz istotne usterki takie jak uszkodzenie jednej z diod lub włączników na Remote Alarm Panel. Wśród najpoważniejszych awarii znajdą się m.in. uszkodzenie podzespołów jednostki głównej (Data Processor Unit) np. płyty głównej, procesora czy jednego ze złącz służących do podpinania źródeł zapisywanych danych. Serwisowaniem sprzętu nawigacyjnego mogą zajmować się wyłączenie firmy mające odpowiednie uprawnienia, takie jak R.N.X. ze Szczecina dysponujący certyfikatami wystawionymi przez Polski Rejestr Statków, a tym samym uznawany także przez m.in. przez Lloyd’s Register Group Ltd., American Bureau of Shipping czy Bureau Veritas.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz