10 porad, jak kupować z głową, czyli Black Friday w Polsce
Już niedługo wielkie obniżki. Black Friday i Cyber Monday zbliżają się wielkimi krokami, a za chwilę rozpoczną się pierwsze świąteczne promocje. Chcesz kupić już prezenty na święta dla najbliższych? Skorzystaj z okazji i pozyskaj taniej wybrane produkty. Zanim jednak zdecydujesz się na zakupy, sprawdź praktyczne wskazówki, jak nie dać się nabrać na wyprzedażach. Dowiedz się więcej o Czarnym Piątku w Polsce.
Black Friday w Polsce
Black Friday, czyli prawdziwy początek sezonu wyprzedaży, to dzień, na który czeka wiele osób na całym świecie. Święto promocji, dotychczas najbardziej popularne w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Wielkiej Brytanii, dociera też do innych krajów. Czarny Piątek w Polsce na stałe zagościł w kalendarzu wyprzedaży.
Black Friday odbywa się zawsze w ostatni piątek listopada, zaraz po Święcie Dziękczynienia w USA. W 2024 roku Czarny Piątek wypada 29 listopada. Klienci mają wówczas możliwość zakupienia produktów w zaskakująco niskich cenach. To okazja do pozyskania wymarzonego produktu, a także ulubiony czas dla zakupomaniaków. Kolejny dzień wyprzedaży to Cyber Monday (poniedziałek 2 grudnia), który z założenia dotyczy tylko zakupów online.
Black Friday w Polsce tak jak w Stanach Zjednoczonych również jest celebrowany 29 listopada. Wiele sklepów internetowych i stacjonarnych oferuje niższe ceny nie tylko w piątek, ale nawet przez cały weekend lub tydzień. Niektóre punkty wystartowały z akcją Black Weeks już na początku listopada. Pamiętaj, aby przed zakupami sprawdzić czas trwania interesującej Cię promocji.
Czarny Piątek w poprzednich latach
Według badania firmy SalesForce, którego wyniki zostały oparte na globalnych danych zakupowych, rok temu średnie obniżki cen sięgnęły 28%. Pod lupę wzięto również poszczególne kategorie. Co najbardziej opłacało się kupić? Największe spadki dotyczyły makijażu, odzieży dla aktywnych i odzieży ogólnie.
Przeprowadzona przez specjalistów analiza pokazała również, że w 2023 roku gwałtownie wzrosła popularność zakupów online, która w ujęciu globalnym podniosła się aż o 8% (podobnie jak w samej Europie). Największy wzrost sprzedaży zanotowały natomiast takie kategorie jak: obuwie, zdrowie i uroda oraz pielęgnacja skóry.
Z analizy poprowadzonej przez ekspertów na przestrzeni lat wynika, że prezenty warto kupić jeszcze w listopadzie, bo ceny w grudniu będą raczej iść w górę. Na kolejne obniżki będziemy mogli liczyć dopiero podczas noworocznych wyprzedaży.
10 porad, jak nie dać się nabrać na wyprzedaży
Zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych na klientów czekają rozmaite sztuczki przygotowane przez kreatywnych sprzedawców. Dowiedz się, jak kupować z głową i nie wydać od razu całej wypłaty nie tylko w czasie Black Friday, ale także na innych wyprzedażach.
1. „3 za 2"
„W zestawie taniej”, „kup więcej", „zapłać mniej” – tak przekonują sprzedawcy. Zanim sięgniesz po gotowy trójpak skarpetek czy kosmetyków, sprawdź, ile dokładnie zapłacisz za jeden produkt i czy faktycznie to się opłaca. 10 zł taniej brzmi dobrze, ale jeśli okaże się, że jeden produkt jest tylko 3 zł tańszy, być może taka promocja nie jest zbyt atrakcyjna.
2. Gratisy i zniżki
„Zrób zakupy za 150 zł, a na kolejne zakupy dostaniesz 20% zniżki” – wiele sklepów stosuje taką taktykę. Okazuje się, że buty, które kupujesz, kosztują 149 zł, więc bez wahania decydujesz się jeszcze na szalik za jedyne 20 zł. Przed dorzuceniem kolejnego produktu do koszyka, aby dobić do wyznaczonej ceny, zastanów się, czy faktycznie tego potrzebujesz.
3. Cena a pojemność
Nowy krem w wyjątkowo niskiej cenie? Sprawdź, najpierw jego pojemność. Być może okaże się, że w opakowaniu objętym promocją znajdziesz zdecydowanie mniej produktu niż w tym w regularnej cenie.
4. Różne ceny
Cena zarówno na półce, jak i w gazetce czy przy kasie powinna być taka sama. Niestety zdarza się, że sprzedawcy w gazetkach reklamowych podają niższą cenę, a drobnym drukiem umieszczają informację, że promocja obowiązuje tylko w wybranych dniach.
5. Tylko 159,99
...czyli cenowa klasyka. Końcówki bez grosza zawsze wyglądają lepiej, bo klient ma wrażenie, że zapłacił 150 zł z groszami, a nie 160.
6. Atmosfera i wygląd sklepu
Przyjemna muzyka, odpowiednie zaprezentowanie produktu i pojemne koszyki to kolejne sztuczki, którym ulega niejeden klient. Nawet jeśli zakupy to dla Ciebie sposób na relaks, warto zachować czujność.
7. Zwrot produktu
To zależy od woli sprzedawcy, więc przed zakupem sprawdź regulamin. Jeśli jednak robisz zakupy w sklepie online, zawsze masz prawo zwrócić towar w ciągu 14 dni.
8. Reklamacja na produkty w promocji?
Tak, na reklamowanie każdego produktu masz 2 lata. Nie ma znaczenia, czy był to produkt na wyprzedaży podczas Black Friday, czy nie. Możesz zażądać naprawy, wymiany lub obniżki ceny.
9. Reklamacja wyłącznie z paragonem?
Niekoniecznie, możesz przedstawić też inne dowody zakupu, np. wyciąg z karty płatniczej.
10. Reklamacja tylko z pudełkiem?
Nie, opakowanie nie jest wymagane do złożenia reklamacji.
A jeśli prowadzisz własny biznes, to sprawdź, jak przygotować firmę na Black Friday.