Artykuł sponsorowany

W jaki sposób należy spisać testament, aby był ważny w świetle polskiego prawa?

W jaki sposób należy spisać testament, aby był ważny w świetle polskiego prawa?

Testament jest dokumentem, który określa rozrządzenie majątkiem po śmierci jego właściciela. Pozwala na rozstrzygnięcie wielu sporów dotyczących dziedziczenia, dlatego warto go sporządzić mając na względzie uniknięcie sporów spadkobierców po śmierci testatora. Aby taki testament był ważny, konieczne jest przestrzeganie poszczególnych wytycznych. W jaki sposób możesz bezpiecznie spisać swój testament? 

Pomoc notarialna – czy warto?

Własnoręczne stworzenie testamentu wymaga zachowania odpowiedniej budowy i treści stąd łatwo o pomyłkę. Nie ma obowiązku spisywania testamentu w kancelarii notarialnej, jednak jest to najbezpieczniejsza jego forma. Spisując go pod okiem profesjonalisty, mamy pewność, że będzie zgodny z wszystkimi przepisami prawnymi, obowiązującymi w danej chwili na terenie naszego kraju. Oczywiście testamenty własnoręczne będą miały taką samą moc prawną, jednak w wyniku różnych pomyłek mogą zostać unieważnione. Dodatkowo testament znajduje się w bardzo bezpiecznym miejscu, jakim są sejfy kancelarii notarialnej. 

Niewiele osób o tym wie, ale nawet zgodny z prawem, testament spisany przez notariusza może być uznany za nieważny. Dzieje się tak wtedy, kiedy:

  • wola wyrażona w testamencie nie była świadoma;
  • testament został sporządzony pod wpływem błędu;
  • testament spisany był pod wpływem groźby.

Każdy testament można również zmieniać i modyfikować w dowolnej chwili. W przypadku niesporządzenia ostatniej woli dziedziczenie odbywa się w takiej formie, jaką określają przepisy, czyli w większości przypadków na zasadzie pokrewieństwa.

Zalety testamentu notarialnego

Żeby sporządzić testament notarialny konieczne będzie przygotowanie kilku niezbędnych dokumentów. Szymon Krzyszczuk z warszawskiej kancelarii notarialnej przypomina, aby podczas wizyty u notariusza w celu spisania ostatniej woli, mieć ze sobą:

  • Dane osobowe osoby sporządzającej testament: imiona, nazwiska, imiona rodziców, stan cywilny, adres, PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości.
  • Dane spadkobiercy: imiona, nazwiska, imiona rodziców, PESEL lub data urodzenia, a w przypadku osoby prawnej – pełna firma/nazwa numery rejestru, REGON, adres siedziby.

Do największych zalet testamentu spisywanego przez doświadczonego notariusza można zaliczyć przede wszystkim posługiwanie się przez niego profesjonalną terminologią, która będzie jednoznaczna w świetle prawa i w pełni zrozumiała dla wszystkich ujętych w testamencie stron. Zachowanie odpowiedniej formy dokumentu pozwala również zyskać pewność, że nie zostanie on unieważniony z powodu błahych błędów. Co więcej, oryginał jest przechowywany w kancelarii, dzięki czemu w każdej chwili można otrzymać jego odpis lub prowadzić istotne zmiany. Koszty testamentu nie są wysokie i w zależności od rodzaju mieszczą się w przedziale od 50 do 200 PLN.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz