Artykuł sponsorowany

Ustanowienie służebności w Kancelarii Notarialnej Roberta Przybysza

Ustanowienie służebności w Kancelarii Notarialnej Roberta Przybysza

Pod pojęciem służebności rozumie się ograniczone prawa rzeczowe obciążające daną nieruchomość. Służebność ustanawiana jest w celu zaspokojenie potrzeb bądź praw osoby niebędącej właścicielem nieruchomości, a także dla zwiększenia użyteczności innego gruntu. Polskie prawo, w zależności od potrzeb, wyróżnia 3 rodzaje służebności. W ustanowieniu każdej z nich pomoc świadczy Kancelaria Notarialna Roberta Przybysza. 

Co warto wiedzieć o ustanowieniu służebności? 

Zgodnie z przepisami polskiego prawa istnieje możliwość ustanowienia służebności gruntowej, osobistej oraz przesyłu. Służebności gruntowe i osobiste dzielą się dodatkowo na czynne oraz bierne. Służebność gruntowa umożliwia właścicielowi uprawnień korzystać z obciążonej nieruchomości w przewidzianym zakresie. Zazwyczaj dotyczy to możliwości swobodnego przechodzenia bądź przejeżdżania przez działkę sąsiada, aby dostać się na teren własnej posesji. 

Z kolei służebność osobista to uprawnienia nadawane imiennie. Jej najpopularniejszym rodzajem jest służebność nieruchomości, czyli nadania służebnikowi prawa do korzystania z lokalu objętego umową. Służebność przesyłu to natomiast umożliwienie przedsiębiorcy przesyłowemu korzystania z własnych urządzeń, które przebiegają przez posiadłości należące do innych osób. Wygaśnięcie nadanych praw następuje po przekroczeniu terminu zapisanego w umowie, w sytuacji niekorzystania ze służebności przez 10 lat, a także jeżeli służebnik nabędzie własność gruntu, którego dotyczyła umowa bądź zrzeknie się służebności. 

Jak wygląda ustanawianie służebności? 

Za najprostszy sposób ustanowienia służebności uchodzi umowa. Zgodnie z Kodeksem cywilnym przynajmniej oświadczenie osoby będącej właścicielem nieruchomości władnącej powinno przybrać formę aktu notarialnego. W Zamościu pomoc w ustanowieniu służebności możesz otrzymać w Kancelarii Notarialnej Roberta Przybysza. Do sporządzenia aktu notarialnego konieczne będą szczegółowe dane oraz wskazanie rodzaju służebności oraz czasu, na jaki ma zostać ustalona. Niezbędna będzie również informacja, czy służebność jest odpłatna. 

W zależności od rodzaju służebności konieczne będzie zadbanie o odpowiednie dokumenty, takie jak akt własności, numer księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do potrzebnych dokumentów warto poradzić się specjalisty. Kancelaria Notarialna Roberta Przybysza funkcjonuje na polskim rynku już od 2010 roku. Wieloletnie doświadczenie oraz posiadana wiedza sprawiają, że każda sprawa przeprowadzana jest skrupulatnie, z dbałością o najdrobniejsze niuanse. Kancelaria Notarialna Roberta Przybysza korzysta z nowoczesnej technologii, która umożliwia przygotowywanie dokumentów i nadzorowanie prowadzonych prac notarialnych.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz