Oświetlenie przeszkodowe - skutecznie oznakowanie przeszkód lotniczych
W naszym kraju lotnictwo dynamicznie się rozwija. Podobnie jak budownictwo miejskie – stąd też rośnie liczba obiektów budowlanych i linii elektroenergetycznych o dużej wysokości. Spełniając określone warunki prawne, stanowią one tzw. przeszkody lotnicze. Zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinny zostać w odpowiedni sposób oznaczone. Przyjrzyjmy się, co warto wiedzieć o oświetleniu przeszkodowym.
Zastosowane lampy przeszkodowe powinny być dostosowane do typu obiektu oraz jego wysokości. Przykładowo w przypadku przeszkód, których wysokość mieści się w granicach 45-150 metrów zazwyczaj wykorzystywane są światła średniej intensywności typu C, czyli światło ciągłe. Nie dotyczy to jednak linii energetycznych i elektrowni wiatrowych. Linie energetyczne są wyjątkowo niebezpieczne ze względu na przewody rozpięte pomiędzy słupami. Z tego powodu stosuje się tam światła przeszkodowe na trzech poziomach, o średniej intensywności typu B – światło błyskowe. Ten sam rodzaj świateł wybierany jest do elektrowni wiatrowych – oznaczenia muszą znajdować się na najwyższym punkcie.
Jakie obiekty mogą być uznane za przeszkody lotnicze?
Przeszkodę lotniczą najczęściej wyobrażamy sobie jako wysoki budynek. Zgodnie z obowiązującym prawem, każda budowla o wysokości 50 metrów lub wyższa wymaga uzyskania decyzji władz cywilnych oraz wojskowych – odnośnie uznania lub nie za przeszkodę lotniczą. Jednakże może to być również niższy obiekt, jeśli znajduje się w strefie dolotowej do lotniska. Jak wynika z rozporządzenia z 25 czerwca 2003 roku, właściciele takich nieruchomości są zobowiązani m.in. do zgłoszenia informacji o danym obiekcie władzom lotniczym cywilnym i wojskowym oraz do przygotowania odpowiedniego oznakowania przeszkodowego.Czym jest oświetlenie przeszkodowe?
Oświetlenie przeszkodowe wykorzystywane jest właśnie w celu oznaczenia obiektu, który został uznany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i Dowództwo Sił Powietrznych za przeszkodę lotniczą. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego – nawet przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych lub w nocy.Zastosowane lampy przeszkodowe powinny być dostosowane do typu obiektu oraz jego wysokości. Przykładowo w przypadku przeszkód, których wysokość mieści się w granicach 45-150 metrów zazwyczaj wykorzystywane są światła średniej intensywności typu C, czyli światło ciągłe. Nie dotyczy to jednak linii energetycznych i elektrowni wiatrowych. Linie energetyczne są wyjątkowo niebezpieczne ze względu na przewody rozpięte pomiędzy słupami. Z tego powodu stosuje się tam światła przeszkodowe na trzech poziomach, o średniej intensywności typu B – światło błyskowe. Ten sam rodzaj świateł wybierany jest do elektrowni wiatrowych – oznaczenia muszą znajdować się na najwyższym punkcie.