Artykuł sponsorowany

O wymianie alternatora opowiadają sprzedawcy autoczęści MOTOLAND

O wymianie alternatora opowiadają sprzedawcy autoczęści MOTOLAND

Alternator to serce układu elektronicznego w samochodzie, który służy do wytwarzania prądu. To niewielkie urządzenie odpowiada zatem na ładowanie akumulatora i każdy kierowca powinien zadbać o jego jak najwyższą sprawność. Mimo wysokiej bezawaryjności alternatorów awarie mogą pojawić się nawet w stosunkowo nowszych modelach samochodów. W większości przypadków podzespół należy wymienić na nowy. Na czym polega takie działanie i skąd wziąć odpowiedni alternator? O tym opowiadają sprzedawcy autoczęści ze sklepu motoryzacyjnego MOTOLAND.

Z czego zbudowany jest alternator?

Alternator to niewielki podzespół, który mocno przymocowany jest do jednostki napędowej samochodu. Połączony jest on z wałem korbowym przy pomocy paska wielorowkowego bądź klinowego (w pojazdach starszych generacji). Do najważniejszych elementów konstrukcyjnych alternatora zalicza się zaś koło pasowe, obudowę przednią, wirnik, uzwojenie, obudowę tylną, prostownik, regulator napięcia, a także liczne śruby, osłony oraz systemy łożysk.

Jak tłumaczą zaś sprzedawcy ze sklepu motoryzacyjnego MOTOLAND, sercem alternatorów są wspomniane wirniki, które wytwarzają pole elektromagnetyczne. Ich zadaniem jest również indukowanie prądu. Ten początkowo tworzony jest w postaci prądu zmiennego, by następnie dzięki układowi prostującemu zasilić elektronikę auta w postaci prądu stałego.

Objawy uszkodzenia alternatora

Objawy uszkodzenia alternatora są stosunkowo proste do rozpoznania. Specjaliści ze sklepu z autoczęściami MOTOLAND podkreślają, że awaria tego urządzenia przede wszystkim spowoduje zapalenie się kontroli ładowania akumulatora. Może ona również sporadycznie migać lub może nie zapalić się wcale podczas włączonego zapłonu, ale przy zgaszonym silniku. Typowym objawem problemów z alternatorem jest również szybkie rozładowywanie akumulatora, a także problem z całą elektroniką pojazdu. Akumulator uzyskuje bowiem zbyt niskie napięcie, by móc sprawnie obsłużyć cały układ elektroniczny auta.

Warto również wyczulić się na hałasy dobiegające z silnika. Uszkodzony alternator może powodować specyficzny szum przy wzroście obrotów. Niekiedy kłopot z alternatorem doprowadza do szybkiego przepalenia się żarówek samochodowych.

Co może zepsuć się w alternatorze?

Alternatory to stosunkowo wytrzymałe i bezawaryjne podzespoły. Awaria może jednak spotkać każdego kierowcę, niezależnie od modelu, marki, stanu technicznego czy rocznika samochodu. Najczęściej w alternatorach dochodzi do zwarć, które powstają w wyniku zabrudzeń elementów urządzenia. Częstą przyczyną uszkodzenia urządzenia jest też niesprawne łożysko, które prowadzi do zerwania pasku napędzającego. Rzadziej dochodzi zaś do przebicia w uzwojeniu, do pęknięcia obudowy pod wpływem wahań temperatury czy do zużycia szczotki.

Specjaliści z firmy MOTOLAND dodają, że w starszych autach dochodzi też do uszkodzeń alternatora na skutek zużycia regulatora napięcia. Niekiedy problem tkwi w wadliwie wyprodukowanym regulatorze napięcia, który niszczy alternator. Do takiej sytuacji dochodzi tylko w nowych autach, ale nie trzeba się o to martwić, ponieważ jest to rzadkie zjawisko.

Naprawa czy wymiana alternatora?

W przypadku awarii alternatora najlepiej stawiać na zakup nowego podzespołu. Pracownicy firmy MOTOLAND sprzedającej autoczęści doradzają, iż warto przemyśleć inwestycję nie tylko w oryginalny podzespół, ale także w zamiennik. Można też wybrać alternator używany regenerowany, który pochodzi z aut powypadkowych z nowszych roczników. Zakup takiej części jest bardzo opłacalny. Co zaś z naprawą urządzenia? Mimo tego, iż sklep MOTOLAND sprzedaje elementy do alternatorów, stanowczo jego specjaliści odradzają regenerację podzespołu. Nigdy nie wiadomo jakie efekty ona przyniesie, a jej cena nie jest wcale taka mała. W większości przypadków rekomendowany jest zatem zakup nowego alternatora np. zamiennika.  

Sama wymiana alternatora nie jest zaś skomplikowana. Wystarczy zdemontować pasek napędzający urządzenie, by odkręcić śruby i wyciągnąć alternator. Następnie trzeba zamontować nowy podzespół i podłączyć go pod przewody. Kolejny etap prac to precyzyjne założenie paska napędzającego. Wymiana kończy się testem ładowania akumulatora. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz