Artykuł sponsorowany

Medycyna pracy – kto za to płaci.

Medycyna pracy – kto za to płaci.

Medycyna pracy zajmuje się badaniem wszystkich pracowników oraz wpływu środowiska pracy na ich zdrowie. Lekarz medycyny pracy określa czy pacjent może wykonywać określony zawód. Wydaje on odpowiednie zaświadczenie w tej sprawie, zaznacza w nim też brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu. Każdy z nas rozpoczynając nową pracę, musi korzystać z usług przychodni medycyny pracy.

Z wizytą u lekarza medycyny pracy.

W zależności od tego, jaki zawód wykonujemy, musimy zrobić określone badania profilaktyczne u lekarza medycyny pracy. Skierowanie na badanie, które dostajemy od pracodawcy, powinno opisywać jakie stanowisko zajmujemy oraz jakie możliwe są czynniki szkodliwe bądź uciążliwe dla zdrowia. Badanie jest wykonywane podczas godzin pracy, ale pracownikowi przysługuje pełne wynagrodzenie - informuje pracownik Przychodni ATUT w Katowicach.

Badania w ośrodku medycyny pracy należy wykonać zgodnie z Kodeksem pracy zawsze przed podjęciem nowej pracy, po zmianie stanowiska lub jego charakteru, przed zakończeniem terminu na aktualnym zaświadczeniu oraz po zwolnieniu lekarskim, które trwało więcej niż 30 dni.

Jak często wykonywane są badania okresowe? W zależności od warunków pracy powinny być one wykonywane:

  • co dwa lata, jeśli pracownik jest zagrożony wdychaniem szkodliwych pyłów lub oparów;
  • co trzy lata, jeśli w zakładzie pracy jest gorący mikroklimat;
  • co cztery lata, gdy pracownik na stałe używa komputera;
  • co pięć lat, jeśli pracownik nie korzysta z komputera.

Warto wiedzieć, że medycyna pracy obejmuje lekarzy o różnych specjalnościach, np. okulistów, psychologów, którzy na zlecenie pracodawcy przeprowadzają badania  wstępne, okresowe oraz kontrolne pracowników i wystawiają odpowiednie zaświadczenia.

Kto opłaca wizytę u lekarza medycyny pracy?

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy to pracodawca ponosi koszty wszystkich badań lekarskich pracowników, z zakresu medycyny pracy. Na pracodawcy ciąży obowiązek dbania o bezpieczeństwo i higienę pracy w zakładzie. Oznacza to, że do pracy dopuszczona może być tylko osoba posiadająca aktualne zaświadczenie od lekarza medycyny pracy. Jeśli lekarz zleci dodatkowe badania w celu dopuszczenia do pracy, również wtedy opłaca je pracodawca.

Badania kontrolne oraz okresowe powinny odbywać się w godzinach pracy, jeśli istnieje taka możliwość. Jeśli pracownik musi przejść badania kontrolne lub okresowe w przychodni w innej miejscowości, obowiązkiem pracodawcy jest zwrot kosztów podróży.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz