Artykuł sponsorowany

Jakie samochody mają tylną belkę skrętną?

Jakie samochody mają tylną belkę skrętną?

Producenci aut prześcigają się w różnego typu koncepcjach i rozwiązaniach technicznych. Potem w efektownych spotach reklamowych przekonują do słuszności swoich koncepcji. Ciekawym rozwiązaniem, szczególnie w pojazdach produkowanych w jednym z europejskich krajów, jest tylna belka skrętna. Chcesz wiedzieć, jakie samochody mają tylną belkę skrętną, przeczytaj.

Tylna belka skrętna – na czym polega ten typ zawieszenia?

Producenci pojazdów stosują dwa podstawowe typy tylnego zawieszenia – zależne i niezależne. Belka skrętna jest zawieszeniem półzależnym, łączącym cechy obydwu typów zawieszenia. Koła belki skrętnej pracują bowiem częściowo niezależnie. Konstrukcja ta jest specyficzna, a jednoczenie prostota i kompaktowa, a przede wszystkim skuteczna. Typowa belka skrętna składa się ze sztywnej osi poprzecznej z przyspawanymi lub przykręconymi na stałe dwoma wahaczami wleczonymi. Jest ona przymocowana do nadwozia za pomocą przegubów elastycznych. Dzięki temu, że oś poprzeczna belki skrętnej nie znajduje się w osi kół i zamocowana jest do wahaczy, przyjmuje wszystkie siły podłużne i poprzeczne działające na tylne zwieszenie. Belka wykonuje ruchy pionowe, a w mniejszym zakresem także poziome, pełniąc jednoczenie rolę stabilizatora.

Zalety  i wady tylnej belki skrętnej

Jak przekonują mechanicy warsztatu samochodowego Auto Sport z Żołędowa niedaleko Bydgoszczy, tylna belka skrętna jest zwartą konstrukcją o niewielkiej masie. Ten typ tylnego zawieszenia charakteryzuje się dużym skokiem kół, w porównaniu do innych konstrukcji oraz znikomymi zmianami w geometrii kół podczas jazdy na zakrętach, pod obciążeniem i na wybojach. Dzięki prostej budowie i małej liczbie elementów koszty ewentualnych napraw są relatywnie niskie. To najistotniejszych wad zaliczyć należy mniejszą stabilność na nierównościach w porównaniu do zawieszenia niezależnego, większe drgania przenoszone na nadwozie oraz znaczna wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne.

Belka skrętna – najczęściej w samochodach francuskich

Konstrukcje tylnego zawieszenia wykorzystujące tylną belkę skrętną stosowane są przede wszystkim w samochodach francuskich, a więc w autach marki Peugeot, Renault i Citroen. Peugeot zastosował tylną belkę skrętną w modelach 106, 206, 306, 405 i Partner. Citroen ten typ zawieszania montował w modelach AX, Berlingo, Saxo, Xsara i Xsara Picasso, natomiast Renault w modelu 19, Clio, Laguna, Megane, Scenic i Kangoo. Pojazdy francuskie cenione są za wygodę i komfort jazdy, które zawdzięczają dobrze zaprojektowanym zawieszeniom. W przypadku awarii belki skrętnej najlepiej skorzystać z serwisu aut francuskich.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży