Artykuł sponsorowany

Jak właściwie przechowywać koła samochodowe i opony?

Jak właściwie przechowywać koła samochodowe i opony?

Problem, co zrobić z kołami samochodowymi pojawia się zwykle dwa razy do roku. O ile w okresie powiedzmy od marca do połowy listopada, początku grudnia, gdy trzeba przełożyć letnie opony na zimowe, problem nie jest aż tak istotny, o tyle w okresie zimy właściwe przechowywanie kompletu letnich opon jest już sporym problemem. Jak zatem postąpić z kompletem kół letnich w okresie zimy? Czy można je przechowywać w temperaturze poniżej zera? Jakie warunki należy zapewnić przechowywanym przez zimę oponom?

Przechowywanie zacznij od czyszczenia

Opony  powinniśmy właściwie przechowywać będą służyć latami. Błędy w przechowywaniu opon czy to zdejmowanych z felg, czy przechowywanych „całych kół” mogą odbić się na znacznym spadku żywotności koła. Przechowywane opony, czy to zimowe, czy letnie trzeba rozpocząć od wyczyszczenia ich z nagromadzonych w danym okresie użytkowania zanieczyszczeń. Najlepiej przy pomocy myjki ciśnieniowej. Przy czym ważne jest, aby przed pozostawieniem kół, czy też opon na zimę sprawdzić, czy koła są dokładnie suche. W przeciwnym razie ryzykujemy zniszczenie kół – opony będą parcieć a w felgi może wdać się rdza.

Czego nie wolno robić z oponami?

Opony czy to letnie, czy to zimowe muszą być nie tylko właściwie przechowywane, ale także zmieniane i użytkowane we właściwy sposób. Dość często spotykanym błędem w eksploatacji opon, który skutkuje szybszym ich zużywaniem się, jest samodzielna wymiana kół z letnich na zimowe i odwrotnie. Zwykle taka samodzielna wymiana nie kończy się wyważeniem kół, sprawdzeniem ciśnienia w oponach, co powoduje nierównomierne ścieranie się bieżnika w oponach. W firmach takich jak "Jankus Jakubowski" S.C zajmujących się serwisem opon, a także naprawą felg takie niedopatrzenia są nie do pomyślenia. Dodatkowo przy każdej usłudze wymiany opon, sprawdzany jest stan techniczny opon, celem stwierdzenia, czy dany komplet kół można bezpiecznie użytkować jeszcze jeden sezon.

Jest to o tyle istotny fakt, iż według obowiązujących przepisów nie można jeździć pojazdem, w którym głębokość bieżnika w oponach zimowych jest mniejsza niż 4 mm. Podobnie nie nadają się do użytku opony, których guma uległa popękaniu, ma widoczne wybrzuszenia, czy jest poprzecinana. W przypadku letnich opon dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.

Jak więc przechowywać opony zimowe?

Opony powinny być przechowywane w suchym, ciemnym miejscu, z dala od bezpośrednich źródeł ciepła oraz chemikaliów. Mamy tu na myśli takie substancje jak paliwo, olej, czy rozpuszczalniki. W przypadku przechowywania całych kompletów kół (opona plus felga) dopuszczalne jest przechowywanie ich ułożone jedna na drugiej, chociaż o wiele lepszym rozwiązaniem jest powieszenie kół na hakach. W żadnym przypadku nie wolno przechowywać kół pionowo (stojących), gdyż mogą ulec one odkształceniu. Odwrotnie jest z samymi oponami. Tych nie wolno wieszać na hakach, aby nie uległy deformacji, można je z kolei przechowywać na stojąco lub w słupkach jedne na drugich.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz