Artykuł sponsorowany

Jak przebiega planowanie ruchu wahadłowego?

Jak przebiega planowanie ruchu wahadłowego?

Ruch wahadłowy kojarzy się nam z korkami, straconym czasem, nerwami na drodze i znacznych opóźnieniach w planowanych podróżach. Nad tym, aby jechało nam się lepiej, czuwają jednak fachowcy, którzy mają za zadanie tak zaprojektować zmiany w ruchu, żeby maksymalnie skrócić męki kierowców i zapewnić im bezpieczeństwo na remontowanej trasie. Jak przebiega planowanie ruchu wahadłowego? Zapraszam do lektury.

Projekt organizacji ruchu

Remonty dróg są uciążliwe. Z roku na rok rośnie też liczna remontowanych czy dobudowywanych dróg. Ze względu na powiększające się potrzeby dużych miast, często konieczne jest też poszerzanie istniejących dróg, żeby ich przepustowość nadążyła za wzrostem popularności samochodów. Remontów więc przybywa, a wraz z nimi korków i niebezpieczeństw. Na szczęście z pomocą przychodzi tutaj obowiązujące prawo, według którego trzeba zgłosić przed rozpoczęciem budowy cały projekt organizacji ruchu.

 

Zawiera on wszelkie opisy techniczne, w których ważną rolę odgrywa zapewnienie bezpieczeństwa przejazdu. Powinien też opisać wszelkie przewidywane utrudnienia i niebezpieczeństwa wynikające z wprowadzonych zmian.  Okazuje się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jasno określiła też wszelkie wymagania, dotyczące wprowadzania ruchu wahadłowego i sygnalizacji świetlnej z nim związanej. Projektami organizacji zajmuje się kompleksowo firma Zodsor2 Zakład oznakowania drogowego.

Ruch wahadłowy – jakie są przepisy?

Są konkretne wytyczne, jakich musi się trzymać projektant, który reorganizuje ruch w miejscu przebudowy czy budowy nowej trasy. Przede wszystkim długość odcinka, na którym ma odbywać się ruch wahadłowy, nie powinna przekroczyć 300 m. Nie ma więc niebezpieczeństwa, że wahadło będzie ciągnąć się w nieskończoność. Jeśli zaś na odcinku wahadła znajduje się skrzyżowanie, należy zapewnić sterowanie na każdym jego wlocie, szczególnie jeśli jest to skrzyżowanie równorzędne.

Świata na wahadle

Jeżeli na odcinku wahadła jest sygnalizacja świetlna, musi nastąpić koordynacja sterowania ruchu na całym odcinku remontu, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Sterowanie wahadłem powinno odbywać się w porze dziennej za pomocą ręcznego kierowania ruchem, wykonywanego przez osobę o określonych uprawnieniach i ubranej w kamizelkę odblaskową, a w porze nocnej za pomocą sygnalizacji świetlnej. 

Możliwa jest też sygnalizacja świetlna na wahadle w dzień, jednak musi ona przewidzieć w miarę możliwości czas oczekiwania na świetle czerwonym do 5 minut. Można oczywiście użyć też sygnalizacji akomodacyjnej z detektorami ruchu, co znacznie ułatwi zmniejszenie korków i niepotrzebnego czekania, jeśli nie ma takiej konieczności.

Niezależnie od rodzaju sygnalizacji, konieczne jest przeprowadzenie analiz i obliczeń przepustowości odcinka. Długość świateł nie jest więc przypadkowa i wynika z konkretnych obliczeń. Przewiduje się nawet długość korka.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz