Artykuł sponsorowany

Co robić przy awarii wtryskiwaczy Common Rail?

Co robić przy awarii wtryskiwaczy Common Rail?

Wtryskiwacze stanowią jeden z kluczowych podzespołów jednostek wysokoprężnych z systemem Common Rail. To właśnie one bowiem odpowiadają za dostarczanie do silnika odpowiedniej ilości rozpylonego paliwa, pozwalając na start pojazdu. Precyzyjne urządzenia pracują w warunkach bardzo wysokiego ciśnienia, przez co odznaczają się ograniczoną żywotnością. Na szczęście ich awarie nie zawsze oznaczają konieczność zakupu nowych komponentów. Zapraszamy do lektury.

Działanie wtryskiwaczy

Elektromagnetyczny system Common Rail to zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj wtrysku montowany w autach bazujących na silnikach Diesla. Olej napędowy w tym układzie jest tłoczony pod gigantycznym naporem nie wprost do komory, lecz do specjalnego zasobnika określanym jako akumulatora paliwa. Takie działanie sprawia, że do każdego cylindra trafia olej o takim samym ciśnieniu, co przekłada się na cichą oraz równą pracę jednostki. Aby jednak procesy odbywały się w sposób optymalny, silnik wymaga dostarczenia oleju najwyższej jakości oraz użycia topowych filtrów. Chociaż żywotność wtryskiwaczy szacuje się na ok. 150 tysięcy kilometrów, na skutek nieodpowiedniej eksploatacji jednostki, ich wymiana będzie konieczna znacznie szybciej, niż przewiduje producent. Warto wspomnieć, że pracą wtryskiwacza steruje komputer podkładowy pobierający informację z czujników, określających między innymi przepływ powietrza dolotowego czy położenie wału karbowego.

Symptomy awarii wtryskiwaczy

Wtryskiwacze montowane w głowicy silnika w przypadku usterki dają charakterystyczne objawy o wysokiej uciążliwości. Jeden z nich stanowią drgania jednostki napędowej, które często przenoszą się na karoserię, a w skrajnych sytuacjach nawet na kabinę pojazdu. Przybierają one na sile zwłaszcza na biegu jałowym i często są mylone z uszkodzeniem zamachowego koła dwumasowego. O awarii wtryskiwaczy świadczy również czarny dym, który wydobywa się z rury wydechowej w chwili rozruchu auta oraz przy gwałtownym przyśpieszeniu. Winna temu jest nadmierna porcja paliwa podawana co cylindrów. Kierowcy zmagający się usterkami skarżą się ponadto na brak mocy jednostki, jej gaśnięcie w czasie jazdy, czy nagły wzrost zużycia paliwa. Bez względu na to, jakie symptomy zaobserwujemy w swoim pojeździe, nie można ich lekceważyć. Opieszałość w tej kwestii może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym stopienia tłoków.

Na czym polega regeneracja wtryskiwaczy?

Zakup nowego zestawu wtryskiwaczy to koszty rzędu tysięcy złotych. Dlatego z ekonomicznego punktu widzenia korzystne rozwiązanie stanowi poddanie wadliwych komponentów fachowej regeneracji. Tego typu procesami zajmują się wyspecjalizowane zakłady takie jak Diesel Car Serwis mający swą siedzibę w Zamościu. Dzięki doświadczeniu pracowników oraz sprzętu wysokiej klasy firma zyskała setki usatysfakcjonowanych klientów. Zdecydowanie warto zapoznać się bliżej z jej ofertą, gdyż oprócz naprawy opisywanych wyżej elementów, zajmuje się również między innymi diagnostyką silników, wymianą rozrządu, regeneracją turbosprężarek czy pomp wtryskowych.

W jaki sposób wtryskiwacze odzyskują dawną sprawność? Proces regeneracji składa się z wielu etapów, a pierwszy z nich to precyzyjna diagnostyka wymontowanych podzespołów, która ma miejsce na stole probierczym. Specjaliści zatem ustalają, który wtryskiwacz odbiega od norm i nie podaje odpowiednich dawek paliwa. W dalszej kolejności sprzęt jest rozbierany na części, aby każdą z nich dokładnie oczyścić za pomocą myjki ultradźwiękowej.  Nie sposób ominąć faktu, że w celu weryfikacji uszkodzeń niewidocznych gołym okiem, mechanicy posiłkują się mikroskopem cyfrowym. Dopiero po zdobyciu niezbędnych danych, mogą oni przystąpić do wymiany niesprawnych komponentów, jak chociażby końcówki wtryskiwacza bądź cewki. Przy ponownym montażu wtrysków, specjaliści zwykle wymieniają również uszczelniacze, mające za zadanie docisk obudowy elementów do gniazda głowicy silnika. Dla sprawdzenia jakości pracy zregenerowanych wtryskiwaczy przeprowadza się ponadto szereg pomiarów, w tym test rozpylania czy obwodu elektrycznego.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz