Artykuł sponsorowany

Wymiana rozrządu paskowego w warsztacie AUTO SERWIS Marcina Kubali

Wymiana rozrządu paskowego w warsztacie AUTO SERWIS Marcina Kubali

Rozrządy samochodowe można podzielić na te niebywale trwałe i niestety drogie łańcuchowe, a także mniej żywotne, ale znacznie tańsze paskowe. To na drugich z nich warto skupić swoją uwagę, ponieważ obecnie montowane są w większości samochodów. Jak często należy zaś je wymienić i czy warto zwracać uwagę na tańsze zamienniki? Na te pytania odpowiadają mechanicy z doświadczeniem, którzy od lat serwisują rozrządy w warsztacie AUTO SERWIS Marcina Kubali.

Czym jest rozrząd paskowy?

Rozrząd paskowy w samochodzie to jeden z jego najważniejszych elementów. Zapewnia on nie tylko prawidłowe sterowanie podzespołami odpowiedzialnymi za dostarczanie paliwa do silnika, ale dzięki niemu we właściwy sposób usuwane są spaliny. Ponadto rozrząd dba o synchronizację układu korbowo-tłokowego z układem sterowania zaworami. Uproszczając, bez rozrządu samochód po prostu nie jest w stanie ruszyć z miejsca, a tym bardziej pokonywać kolejne kilometry. Z czego składa się zaś ten niebywale istotny podzespół?

Konstrukcja rozrządu paskowego składa się na pasek rozrządu, rolkę napinacza, rolkę prowadzącą, pompę wodną, a także na dodatkowe akcesoria całego zestawu paska. Jeśli chodzi zaś o sam pasek, warto wiedzieć, że składa się on na grzbiet, kord z włókna szklanego, zęby, a także teflon lub specjalną tkaninę wzmacniającą zęby. Najlepsze rozrządy paskowe wyposażone są dodatkowo w solidne zbrojenie, dzięki czemu są wytrzymalsze i bardziej żywotne. Mimo tego zalicza się je do części eksploatacyjnych, które należy okresowo wymieniać na całkowicie nowe w takich warsztatach jak AUTO SERWIS Marcina Kubali z Bielsko-Białej.

Dlaczego rozrządy paskowe są tak popularne?

Mechanicy z AUTO SERWISU Marcina Kubali tłumaczą, że rozrządy paskowe cieszą się dużą popularnością z wielu względów. Koncerny motoryzacyjne przede wszystkim wykorzystując je chcą redukować siły oporów oraz naprężenia podczas pracy, co pozytywnie wpływa na żywotność jednostki napędowej. Ponadto rozrządy paskowe obniżają hałas silnika i są znacznie tańsze w produkcji oraz montażu. Ich osiągi są naprawdę bardzo dobre, choć żywotnością ustępują odpowiednikom łańcuchowym. Jak często należy zaś wymieniać rozrząd na pasku?

Kiedy należy wymieniać rozrząd paskowy na nowy?

Rozrządy paskowe zawsze należy wymieniać na nowe. Nie ma możliwości wykorzystania podzespołów regenerowanych czy też używanych. Jeśli chodzi zaś o czas, po którym należy wymienić cały zestaw paska ze wszystkimi akcesoriami, zależy on od producenta podzespołu. Na interwał serwisu w dużej mierze wpływa zaś sama jakość rozrządu, model i marka samochodu, a nawet styl jazdy kierowcy. Mechanicy warsztatu AUTO SERWIS Marcina Kubali rekomendują zatem, by wymieniać paski po około 100-120 tysiącach przejechanych kilometrach. Brak zastosowania się do tej zasady, a także wytycznych producenckich może być dla kierowcy zgubne – zerwanie paska podczas jazdy może spowodować kolizję z tłokami, a co za tym idzie może dojść do nieodwracalnego uszkodzenia silnika.

O wymianie rozrządów paskowych na nowe powinni też pamiętać kierowcy kupujący używane samochody. Nigdy nie wiadomo bowiem, kiedy ostatnim razem był dokonany serwis. Tyczy się to przede wszystkim aut zagranicznych.

Jak wygląda wymiana rozrządu?

Jak wyjaśniają mechanicy z warsztatu AUTO SERWIS Marcina Kubali, wymiana rozrządu to wieloetapowy serwis. Odbywa się on w następujących krokach:

  • demontaż obudowy starego rozrządu,
  • odkręcenie śruby rolki napinającej,
  • zdemontowanie rolki napinającej i prowadzącej,
  • montaż nowych rolek i ustawienie w odpowiedniej pozycji wału korbowego,
  • wymiana paska rozrządu,
  • wymiana pompy wodnej i innych akcesoriów,
  • złożenie obudowy podzespołu,
  • wykonanie testu sprawności.

Istotne jest także wpisanie w książce serwisowej czasu następnej wymiany rozrządu. Mechanicy AUTO SERWISU Marcina Kubali nigdy o tym nie zapominają!

Kiedy warto kupić rozrząd paskowy zamienny?

Rozrządy paskowe oryginalne zwłaszcza do aut marek premium są stosunkowo drogie. W przypadku samochodów nowoczesnych nie powinno się jednak oszczędzać na tego typu częściach. Ekonomiczne i miejskie auta, a także te kilkuletnie z powodzeniem można serwisować z wykorzystaniem rozrządów zamiennych. Warto przy tym podkreślić, że AUTO SERWIS z Bielsko-Białej oferuje takie podzespoły w jakości OEM. Co to oznacza? Zamienniki mimo niższej ceny i mniej znanego logo na opakowaniu dorównują parametrom technicznym oryginalnemu wyposażeniu producenckiemu. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz