Artykuł sponsorowany

Wszystko, czego być może nie wiesz o ewidencji środków trwałych oferowanej przez Biuro Rachunkowe Adama Wieczorka

Wszystko, czego być może nie wiesz o ewidencji środków trwałych oferowanej przez Biuro Rachunkowe Adama Wieczorka

O ewidencji środków trwałych trzeba wiedzieć przede wszystkim to, że stanowi ona spis wszelkich przedmiotów zarówno materialnych, jak i niematerialnych w połączeniu z wartościami prawnymi stanowiącymi majątek związany z prowadzeniem danego przedsiębiorstwa. To jednak nie wszystko, o czym warto wspomnieć w tym temacie, dlatego po więcej informacji zapraszamy poniżej. Sprawdź, dlaczego zadanie to warto powierzyć Biuru Rachunkowemu Adama Wieczorka.

Podstawowe informacje

Na początku, trzeba wspomnieć przede wszystkim o najważniejszych informacjach związanych z tym, kto musi prowadzić ewidencję środków trwałych. W tym zakresie trzeba wiedzieć, że prowadzenie ewidencji środków trwałych stanowi obowiązek dla wszystkich tych przedsiębiorców, którzy to prowadzą podatkową księgę przychodów oraz rozchodów. To jednak nie wszystko, gdyż tego rodzaju ewidencja musi być prowadzona także przez przedsiębiorców korzystających ze środków trwałych w swojej działalności. Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Czego możemy się dowiedzieć z tego rozporządzenia?

Przede wszystkim, zgodnie z jego treścią możemy się dowiedzieć, że osoby fizyczne, spółki jawne oraz spółki cywilne osób fizycznych w połączeniu ze spółkami partnerskimi zajmującymi się działalnością gospodarczą przy użyciu wspomnianej wyżej księgi przychodów i rozchodów muszą prowadzić ewidencję nie tylko środków trwałych, ale także wartości prawnych oraz niematerialnych. Przy tym, warto wspomnieć o fakcie, że początek 2019 roku przyniósł pewne zmiany w tym zakresie. Mianowicie, doszło do uchylenia obowiązku w postaci prowadzenia ewidencji wyposażenia dla podatników opłacających podatek od przychodów ewidencjonowanych. Skoro już wymieniliśmy wszystkie najbardziej podstawowe informacje w tym zakresie, możemy przejść teraz do tego, czym są środki trwałe.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Zanim jednak przejdziemy do tego tematu, pragniemy zaznaczyć, że poszczególne związane z tym informacje udało nam się uzyskać dzięki konsultacji ze specjalistami z Biura Rachunkowego Adama Wieczorka świadczącego usługi związane między innymi z rachunkowością, w tym oczywiście także z ewidencją środków trwałych. Tak więc, o definicji środka trwałego możemy dowiedzieć się poprzez zwrócenie do ustawy o PIT. Z niej wynika, że środek trwały stanowią lokal, budowla lub budynek stanowiący odrębną własność, a także maszyny, urządzenia czy też inne środki transportu stanowiące własność lub współwłasność podatnika. Przy tym, trzeba jednak wiedzieć, że ich wartość musi przekraczać 10000. Oprócz tego, tego rodzaju elementy muszą być także wykorzystywane w celach działalności gospodarczej przez okres co najmniej roku.

Jeśli natomiast chodzi o konkretne przykłady środków trwałych, w tym zakresie wyróżnić możemy 10 grup składników majątku trwałego. Są to w głównej mierze kotły i maszyny energetyczne, budynki i lokale, a także grunty. Oprócz tego, do czynienia w tym zakresie mamy również z obiektami inżynierii lądowej i wodnej, maszynami, urządzeniami i aparatami specjalistycznymi oraz maszynami, urządzeniami i aparatami ogólnego zastosowania. Na koniec, wspomnieć należy również o takich grupach, jak środki transportu, urządzenia techniczne, inwentarz żywy oraz przyrządy, nieruchomości, narzędzia i wyposażenie niesklasyfikowane w innym miejscu.

To nie wszystko

Na koniec, w temacie ewidencji środków trwałych dobrze będzie przyjrzeć się jeszcze temu, co zawiera ich rejestr. Tutaj, do czynienia będziemy mieli z takimi danymi, jak numer kolejny wpisu, data nabycia oraz numer faktury lub rachunku. Nie jest to jednak wszystko, co będzie trzeba zawrzeć w ramach rejestru, gdyż do czynienia mamy tutaj również z nazwą wyposażenia, ceną zakupu wyposażenia lub kosztem jego wytworzenia, a także numerem pozycji, pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem określonego wyposażenia. Dodatkowo wspomnieć należy również o takich danych, jak data likwidacji oraz przyczyna likwidacji wyposażenia.

Pozostała oferta Biura Rachunkowego Adama Wieczorka

Biuro Rachunkowe Adama Wieczorka oferuje szeroki zakres usług księgowych, które pomogą Ci w prowadzeniu Twojej firmy. Od pełnej obsługi księgowej, przez książki handlowe, ewidencje przychodów i rozchodów, po pomoc w rozliczeniach podatkowych. Usługi te są dostosowane do potrzeb każdego klienta, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i rodzaju prowadzonej działalności.

Zapewnia też kompleksową obsługę kadrowo-płacową dla Twojej firmy. W ramach tej usługi otrzymasz wsparcie w zakresie naliczania wynagrodzeń, przygotowywania list płac, sporządzania umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, a także prowadzenia dokumentacji kadrowej i reprezentowania przedsiębiorcy w kontaktach z ZUS i PUP.

Opracowanie:
Łódź, Rzgowska 305 lok. 14
tel. 604 198 572
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz