Artykuł sponsorowany

Ubieganie się o odszkodowanie wskutek wypadku w pracy – kluczowe informacje od Kancelarii Radcy Prawnego Dagmary Wojciechowskiej

Ubieganie się o odszkodowanie wskutek wypadku w pracy – kluczowe informacje od Kancelarii Radcy Prawnego Dagmary Wojciechowskiej

Wypadki w pracy zdarzają się niestety dość często, a ich skutki mogą być poważne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. W takich sytuacjach ważne jest, aby osoba poszkodowana wiedziała, jak ubiegać się o odszkodowanie oraz jakie prawa przysługują jej w ramach polskiego prawa pracy. Razem z Radcą Prawnym Dagmarą Wojciechowską omówimy najważniejsze kwestie dotyczące tego procesu.

Wypadki w pracy – definicja i rodzaje

Zgodnie z polskim prawem pracy, wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie wywołane działaniem czynników zewnętrznych w związku z pracą, które spowodowało uraz lub śmierć pracownika. Wyróżniamy dwa główne rodzaje wypadków w pracy – indywidualne i zbiorowe. Wypadek indywidualny dotyczy jednej osoby, natomiast zbiorowy obejmuje co najmniej dwóch pracowników.

Obowiązki pracodawcy po wypadku

Pracodawca ma obowiązek zgłosić niezwłocznie wypadek przy pracy odpowiednim organom. Ponadto pracodawca powinien przeprowadzić wewnętrzne dochodzenie w celu ustalenia przyczyn wypadku oraz podjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości.

Prawa poszkodowanego pracownika

Pracownik, który doznał urazu w wyniku wypadku przy pracy ma prawo do świadczeń takich, jak: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy, renta z tytułu niezdolności do pracy, czy jednorazowe odszkodowanie. Jednorazowe odszkodowanie przewidziane jest także dla członków rodziny zmarłego pracownika.

Procedura ubiegania się o odszkodowanie

Aby ubiegać się o odszkodowanie, poszkodowany pracownik powinien zgłosić swoje roszczenia do pracodawcy na piśmie. Następnie pracodawca ma obowiązek przekazać te informacje do ZUS-u, który podejmuje decyzję o przyznaniu świadczeń. Jeśli pracownik nie zgadza się z decyzją ZUS-u, może odwołać się od niej do sądu.

Rola radcy prawnego

W procesie ubiegania się o odszkodowanie pomocny może okazać się radca prawny specjalizujący się w prawie pracy.

Jak przekazała nam Radca Prawny Dagmara Wojciechowska:

Profesjonalista taki może doradzić poszkodowanemu pracownikowi, jakie dokumenty są niezbędne do zgłoszenia roszczeń oraz jak sformułować swoje żądania. Ponadto radca prawny może reprezentować pracownika przed ZUS-em oraz w sądzie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Ochrona praw pracowniczych

W przypadku wypadku przy pracy istotne jest, aby poszkodowany pracownik znał swoje prawa oraz korzystał z nich w odpowiedni sposób. Dlatego warto skonsultować się z radcą prawnym, który udzieli niezbędnych informacji i wskaże możliwości dochodzenia odszkodowania. Tylko w ten sposób można zapewnić sobie należytą ochronę praw pracowniczych oraz uzyskać sprawiedliwość za doznane szkody.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz