Artykuł sponsorowany

Szlifowanie wałów korbowych – czym jest ta usługa?

Szlifowanie wałów korbowych – czym jest ta usługa?

Wał korbowy jest jednym z najbardziej obciążonych i narażonych na uszkodzenia elementów silnika spalinowego. Podczas eksploatacji, zamieniając ruch posuwisto-zwrotny zespołu tłok-korbowód na ruch obrotowy,  jest stale poddawany ogromnym siłom wynikającym z konstrukcji i specyfiki działania jednostki w której jest zamontowany. W idealnych, czysto teoretycznych warunkach, powinien gładko wykonywać swój ruch ślizgając na filmie (czyli bardzo cienkiej warstwie) olejowym powlekającym panewki, likwidującym tarcie i  minimalizującym zużycie elementów niemalże do zera. Rzeczywistość jest jednak znacznie bardziej skomplikowana i z czasem pojawiają się problemy.

Specyfika pracy silnika spalinowego powoduje, że wał korbowy podlega drobnym ugięciom kilkadziesiąt do kilkuset razy na sekundę.  Jeśli  zachowane są prawidłowe wyluzowania między czopami wału a panewkami oraz układ smarowania podaje odpowiednie ilości oleju o wymaganej jakości, wspomniane odkształcenia mieszczą się w zakresie odkształceń sprężystych i nie powodują przyspieszonego zużycia.



Dwie najczęstsze przyczyny usterek wałów korbowych:

- Problemy z układem smarowania.  Mogą być wynikiem zastosowanego oleju niezgodnego z zaleceniami producenta, zanieczyszczeń, starzenia się oleju jak  niedostatecznej ilości i ciśnienia oleju w układzie. 

- wadliwa geometria elementów współpracujących, np. nieprawidłowe wymiary gniazd panewek lub gdy gniazda panewek nie są ustawione w osi.

W obu przypadkach efektem takiego stanu rzeczy są problemy z wytworzeniem na powierzchni panewki filmy olejowego lub jego zrywanie. Prowadzi to  do kontaktu czopów wału bezpośrednio z powierzchnią panewki pozbawionej ochrony ze strony oleju, co owocuje  przyspieszonym zużyciem  stykających się powierzchni,  przyspawaniem się panewek do czopów wału korbowego do jego pęknięcia włącznie.

Co robić w przypadku wystąpienia uszkodzeń

 Gdy już dojdzie do uszkodzenia wału korbowego, czy to w wyniku awarii czy naturalnego zużycia, pomóc może jedynie specjalistyczny zakład, który w oparciu o wieloletnie doświadczenie i nowoczesne szlifierki pozwalające na  uzyskanie zadanej średnicy z dokładnością do 0,005mm , wykona usługę szlifowania wału. Takie usługi wykonuje między innymi Mechanika Pojazdowa Sławomir i Sebastian Jaworscy.

Przed przystąpieniem do szlifowania należy dokonać weryfikacji stanu zużycia wału korbowego. Polega to na pomiarze średnic czopów wału, dokładnym umyciu oraz sprawdzeniu czy nie jest ugięty lub pęknięty. Następnie wał, który zostanie zakwalifikowany do dalszych prac mocuje się w specjalistycznej szlifierce do wałów korbowych, która umożliwia wyrównanie czopów wału przez zeszlifowanie ich do katalogowych wymiarów podanych przez producenta dla kolejnych podwymiarów remontowych. Bardzo ważne jest przy tym precyzyjne zachowanie bądź odtworzenie osi wału, zachowanie fabrycznego wykorbienia (odległość między osią główną wału a osiami czopów korbowych) i odległości kątowych między odpowiednimi czopami  korbowymi.  Na koniec wykonuje się polerowanie czopów wału. Taka obróbka pozwala przywrócić wymagane parametry wału korbowego aby mógł dalej pracować przez kolejne lata.

Przy okazji szlifowania wału warto również dokonać weryfikacji stanu korbowodów, oraz gniazd głównych w bloku aby zawczasu wyeliminować potencjalne źródła problemów z właśnie zregenerowanym wałem korbowym.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz