Artykuł sponsorowany

Jak wygląda prowadzenie księgowości w stowarzyszeniu lub fundacji?

Jak wygląda prowadzenie księgowości w stowarzyszeniu lub fundacji?

Według danych z 2019 roku, w Polsce działa ponad 143 tys. organizacji społecznych, w tym niemal 8800 fundacji i stowarzyszeń mających status organizacji porządku publicznego. Nie da się ukryć, że robią one wiele dobrego dla naszego społeczeństwa. Pomagają chorym, osobom bezdomnym, porzuconym zwierzętom i dzieciom z ubogich rodzin. Działalność charytatywna nie wyklucza jednak konieczności prowadzenia księgowości. Działania finansowe fundacji i stowarzyszeń muszą być bowiem transparentne dla Urzędu Skarbowego.

Czym się różni stowarzyszenie od fundacji?

Mianem stowarzyszenia określa się dobrowolne, samorządne i trwałe zrzeszenie utworzone w celach niezarobkowych. Działalność stowarzyszeń opiera się na pracy społecznej ich członków, a polskie prawo wyróżnia stowarzyszenia zwykłe i zarejestrowane. Te ostatnie mogą prowadzić działalność gospodarczą, o ile wynika to z ich statutu. Z kolei fundacje działają w oparciu o ustawę o fundacjach i swoje wewnętrzne regulacje. Z chwilą wpisania fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego (co dzieje się obligatoryjnie), uzyskuje ona osobowość prawną. Tego typu jednostki mają prawo do prowadzenia działalności gospodarczej w takim rozmiarze, który zapewni im środki finansowe na realizację wyznaczonych celów. Jak informuje księgowa z biura rachunkowego Dekret24 w Warszawie – źródła przychodów stowarzyszeń i fundacji powinny być wskazane w ich statucie. Z reguły jednostki te pozyskują pieniądze ze składek członkowskich (stowarzyszenia), dotacji, darowizn, przychodów ze zbiórek i prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Jak rozliczają się stowarzyszenia i fundacje?

Każda jednostka pozarządowa jest zobowiązana do rejestrowania swojej sytuacji finansowej bez względu na to, jak pozyskuje środki. Zarówno właściciele fundacji, jak i stowarzyszeń mogą wybrać, czy chcą rozliczać się w formie księgowości pełnej, czy też wolą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Wybór ten zwykle uzależniony jest od wielkości jednostki. Poza rejestrowaniem zdarzeń finansowych i przygotowywaniem zeznań podatkowych organizacje pozarządowe muszą też sporządzać sprawozdania finansowe. Pełnią one funkcję rocznego podsumowania oraz dokumentują wszystkie operacje finansowe związane z realizacją określonego projektu. Większość organizacji pozarządowych korzysta z pomocy specjalistów przy prowadzeniu księgowości. To wygodniejsze ze względu na stale zmieniające się przepisy, z którymi trzeba być na bieżąco. Jednak nie każde biuro rachunkowe oferuje takie usługi. Dekret24 to firma, która od lat współpracuje z zarejestrowanymi stowarzyszeniami i fundacjami. Dokłada wszelkich starań, by dokumentacja każdej organizacji była prowadzona skrupulatnie i zgodnie z prawem.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz