Artykuł sponsorowany

Jak wybrać OCP i na co zwrócić przy tym uwagę?

Jak wybrać OCP i na co zwrócić przy tym uwagę?

Ubezpieczenie OCP jest dobrowolnym ubezpieczeniem OC dla przewoźnika lub OCS dla spedytora, chroniącym go od niewywiązania lub nienależytego wywiązania się z umowy transportu bądź spedycji np. w wyniku całkowitego lub częściowego zaginięcia towaru oraz jego uszkodzenia, jak również za opóźnienie dostawy. Dla wielu zleceniodawców firm transportowych i spedycyjnych polisy te są poręczeniem bezpieczeństwa świadczonych przez zleceniobiorcę usług przewozowych. W poniższym artykule podpowiadamy w skrócie, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze tego rodzaju ubezpieczenia oraz jak je wybrać. Zapraszamy do lektury.

Zakres ochrony oraz zakres terytorialny ubezpieczenia OCP

Z uwagi na fakt, iż ubezpieczenie OCP nie jest obowiązkowe, ale odnosi się do konkretnych przepisów transportowych, takich jak np. Konwencja CMR, polska ustawa Prawo Przewozowe, niemiecka ustawa o towarowym transporcie drogowym czy inne ustawy obowiązujące w poszczególnych krajach członkowskich Unii Europejskiej, mamy tu do czynienia z sytuacjami wynikającymi z regulacji prawnych, które można dowolnie ubezpieczyć, dlatego warunki są ustalane indywidulanie przez towarzystwa ubezpieczeniowe (TU). Dlatego przy doborze polisy OCP bardzo ważną kwestią jest znalezienie rzetelnej firmy, takiej jak Lutz Assekuranz Versicherungsvermittlung Ges m.b.H – posiadającej bogate doświadczenie w zakresie polis OCP. Przygotowywane przez ubezpieczycieli oferty zawierają zakres ochrony, który warto dokładnie przeanalizować pod kątem własnych potrzeb i oczekiwań. Dzielą się one na kilka ważnych kategorii, przy czym jedną z nich jest kwestia zakresu ochrony i wyłączenia.

Większość TU w polisach OCP wyłącza z ochrony ubezpieczeniowej:

  • odpowiedzialność z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa kierowcy (w myśl CMR art. 29.2 lub art. 86 ustawy Prawo Przewozowe), nie wspominając o spowodowaniu szkody w następstwie wypadku po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających, lub wprowadza tak niskie limity, że przy wystąpieniu szkody tak naprawdę przed niczym nie chronią firmy transportowej. Jest to niezmiernie istotna część umowy ubezpieczenia. W przypadku wartościowych, a równocześnie lekkich przesyłek może tu z łatwością powstać luka ubezpieczeniowa sięgająca często setek tysięcy euro, zagrażająca w konsekwencji egzystencji niejednej firmy transportowej. Sądy coraz częściej orzekają na niekorzyść przewoźnika, stawiając mu coraz większe wymagania dotyczące zachowania należytej staranności. W przypadku rażącej winy (np. złego zamiaru lub w niektórych krajach rażącego niedbalstwa) powołanie się w myśl Konwencji CMR na okoliczności wyłączające lub ograniczające odpowiedzialność albo przenoszące ciężar dowodu na drugą stronę nie jest możliwe. Dlatego też wyższe sumy ubezpieczenia mają szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa firmy transportowej;
  • ochronę prawną przy odpieraniu nieuzasadnionych roszczeń lub zaskarżenia niewypłaconych z tego powodu frachtów;
  • przewóz leków, niebezpiecznych materiałów i wiele innych.
  • Istotny jest także zakres terytorialny ochrony ubezpieczenia OCP. Taka ochrona nie powinna dotyczyć transportu towarów jedynie na terenie kraju lub Unii Europejskiej, jeśli zlecenia usługi transportowej mogą obejmować Bałkany, Ukrainę, daleką Rosję, Turcję, Iran, Irak, Maroko, Mongolię czy nawet Chiny.

Świadomy wybór polisy OCP

Ważną sprawą przy wyborze odpowiedniej polisy OCP w danej firmie ubezpieczeniowej jest także uzyskanie większego i bardziej świadomego poglądu na zakres ubezpieczenia i poszczególne limity. Warto również przyjrzeć się takim aspektom jak dodatkowe warunki stawiane przez danego zleceniodawcę w zakresie zabezpieczania przewożonych towarów lub też wymagania co do zachowania innych środków ostrożności. Może się bowiem okazać, że przez nasze niedopatrzenie nie będziemy mieli w danej sytuacji prawa do ubiegania się o odszkodowanie. Dobrze jest również przyjrzeć się, czy dana polisa uwzględnia ochronę w sytuacji kradzieży także z parkingu niestrzeżonego. Kluczowe jest tu nie tylko uważne przeanalizowanie oferty danej firmy ubezpieczeniowej, ale także umowy (przed jej podpisaniem).

Świadomy wybór polisy OCS

Przy wyborze odpowiedniej polisy OCS nie mniej ważne jest uświadomienie sobie własnych zagrożeń wynikających ze zleceń spedytorskich, doboru podwykonawców, zleceń transportowych, gdzie spedytor występuje w roli przewoźnika umownego, czyli tzw. przewoźnika kontraktowego. Warto przyjrzeć się takim aspektom jak dodatkowe warunki stawiane spedytorowi w zakresie organizacji transportu z punktu A do punktu B nie tylko drogą lądową, ale i morską, kolejową czy powietrzną, kiedy bardzo istotne jest spełnienie odpowiednich wymagań przy przekraczaniu granic unijnych i związanych z tym procedur celno-podatkowych.

Ubezpieczenie celne i akcyzowe T1/T2

Uwaga przy transportach np. do Anglii i Turcji! Tutaj za pośrednictwem Lutz Assekuranz oferowana jest indywidualnie dopasowana ochrona ubezpieczeniowa zarówno spedytora jako głównego zobowiązanego w stosunku do urzędu celnego, np. we wspólnej procedurze przewozowej T1/T2, jak i przewoźnika, któremu może zagrażać regres na podstawie podpisanych deklaracji co do zobowiązań zleceniodawcy lub jego ubezpieczyciela odnośnie do dokumentów T1/T2.

Bardzo niewielu przewoźników zdaje sobie sprawę, że takie roszczenie jest możliwe w sytuacji złożenia oświadczenia o zobowiązaniu, nawet jeśli po stronie przewoźnika nie ma winy, ponieważ uznano, że brzmienie powszechnie stosowanych oświadczeń o zobowiązaniu jest niejako założeniem gwarancji. Przewoźnik jest zatem odpowiedzialny również za przypadki, w których np. odbiorca towarów nieuczciwie nie płaci cła lub zbankrutuje. Ryzyko to można również ubezpieczyć, dodatkowo do ubezpieczenia OCP lub OCS, za pośrednictwem firmy Lutz Assekuranz po przystępnie skalkulowanych składkach.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz