Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Ewidencja środków trwałych to spis wszystkich przedmiotów materialnych i niematerialnych, a także wartości prawnych, które stanowią majątek niezbędny do prowadzenia konkretnego przedsiębiorstwa. Z tego powodu, jeśli przedsiębiorca wykorzystuje w swojej firmie środki trwałe, zobowiązany jest do prawidłowego sporządzania ich ewidencji. Na czym polega i jak prowadzić ewidencję środków trwałych? Wyjaśniamy.

Kto musi prowadzić ewidencję środków trwałych?

Środki trwałe to inaczej mówiąc wszystkie elementy składające się na aktywa trwałe przedsiębiorstwa, które są kompletne i zdatne do użytku. Między innymi środki trwałe to różnego rodzaju nieruchomości, takie jak lokale i budynki, ale również maszyny, urządzenia, środki transportu i inne przedmioty. - mówi specjalista z biura rachunkowego K2 Tax w Warszawie. Dlatego też, jeśli dane przedsiębiorstwo regularnie wykorzystuje posiadane przez nie środki trwałe, każda osoba fizyczna, spółki cywilne i jawne osób fizycznych, a także spółki partnerskie zobowiązane są do prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów, a także do prowadzenia ewidencji środków trwałych. Taki wymóg dotyczy osób zarówno rozliczających się na podstawie księgi przychodów i rozchodów, jak i ryczałtów.


Warto również podkreślić, że środki trwałe muszą być wykorzystywane przez przedsiębiorstwo na potrzeby związane wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą lub mogą być oddane do użytku innym podmiotom gospodarczym na podstawie sporządzenia odpowiedniej umowy.

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Prowadzenie ewidencji środków trwałych nie jest jasno określone przez przepisy prawne, dlatego też może być ona sporządzona zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Głównym celem ewidencji jest zaliczanie amortyzacji w koszty działalności, natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorca korzystający ze środków trwałych nie sporządza ewidencji, nie będzie mógł zaliczyć jej do kosztów uzyskania przychodu. Warto również pamiętać o tym, że do prawidłowego prowadzenia ewidencji środków trwałych niezbędna jest także znajomość wykazu środków niepodlegających amortyzacji.

Niemniej jednak przede wszystkim środki trwałe muszą być wpisane do ewidencji w tym miesiącu, w którym zostały przekazane do używania, ponieważ w innym przypadku nie będą mogły być one amortyzowane w ramach kosztów uzyskania przychodu. Należy również pamiętać o tym, że prowadząc ewidencję, konieczne jest posiadanie dowodu zakupu środka trwałego, a także dużą rolę odgrywa sposób wprowadzenia konkretnego środka do ewidencji.

Co musi zawierać ewidencja środków trwałych?

  • Liczbę porządkową,
  • Datę nabycia,
  • Datę przyjęcia do używania,
  • Określenie dokumentu potwierdzającego nabycie,
  • Określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
  • Symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
  • Wartość początkową,
  • Kwotę odpisów amortyzacyjnych,
  • Datę likwidacja, przyczynę lub datę pozbycia się,
  • Wartość ulepszania zwiększającą wartość początkową.

Ponadto, dla terminu rozpoczęcia amortyzacji, kluczowa jest data wprowadzenia konkretnego środka trwałego do ewidencji.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz