Artykuł sponsorowany

Czym jest i jak działa bezstopniowa skrzynia biegów CVT?

Czym jest i jak działa bezstopniowa skrzynia biegów CVT?

Mimo niewielkiej ilości aut, które wyposażone są w bezstopniowe skrzynie biegów CVT, działają na światowym rynku producenci, którzy chętnie stosują takie rozwiązanie techniczne. O montaż tego typu przekładni pokusiły się takie koncerny jak Nissan, Toyota, Audi, a także Mitsubishi. W niektórych modelach swoich pojazdów zastosowały one skrzynie biegów CVT przede wszystkim ze względów optymalizacji kosztów produkcji, a także dla zwiększania komfortu jazdy samochodów. Ponadto bezstopniowe przekładanie dobrze sprawdzają się w autach hybrydowych, pomagając znacznie oszczędzać paliwo. Jak zbudowane są zatem przekładanie CVT i dlaczego przez wielu kierowców uważane są za bardzo awaryjne?

Skrzynie bezstopniowe CVT i ich działanie

Skrzynie bezstopniowe CVT to przekładanie o kompaktowej budowie, które dodatkowo cechują się niewielką masą. W porównaniu z innymi typami skrzyń biegów sercem ich konstrukcji jest wysokiej klasy wariator składający się z pary kół połączonych paskiem lub łańcuchem. Uproszczona budowa tego typu przekładani nie wiąże się jednak z obniżoną sprawnością.

Skrzynie bezstopniowe CVT zapewniają wyższy komfort jazdy i jej płynność niż w przypadku standardowych przekładni automatycznych. Przede wszystkim pozwalają bowiem one na utrzymywanie niezmiennej prędkości silnika – jego obrotów – niezależnie od zmiany prędkości auta. Tym samym prowadzenie pojazdy jest bardzo przyjemne oraz energooszczędne. Zużycie paliwa dzięki skrzyniom CVT jest naprawdę niewielkie, a użytkownicy mogą cieszyć się też niskim obciążeniem układu napędowego oraz silnika. Potwierdzają to m.in. właściciele aut Mitsubishi ASX z napędem AWG (na cztery koła), którzy borykają się jednak z różnymi mniejszymi lub większymi awariami przekładani bezstopniowych.

Mimo często pojawiających się usterek, skrzynie biegów ze specyficzną małą gałką z oznaczeniami P, R, N, D i L, nadal stosowane są w wielu modelach nowoczesnych samochodów. Ze względu na chęć ograniczania zużycia paliwa spotkać je można dzisiaj w autach hybrydowych, które idealnie sprawdzają się na trasach międzymiastowych oraz podczas przemierzania dróg dużych zatłoczonych miast. Skrzynia CVT gwarantuje płynne ruszanie, cichą pracę silnika oraz przyjemne doznania podczas podróży.

Czy skrzynie bezstopniowe CVT są awaryjne?

Kierowcy, którzy jeżdżą samochodami wyposażonymi w bezstopniowe skrzynie biegów CVT, cenią sobie ich płynność pracy oraz naprawdę świetne osiągi. Narzekają oni jednak na różnego rodzaju awarie, które pojawiają się głównie w autach eksploatowanych intensywnie na bardzo długich trasach krajowych czy zagranicznych. To wtedy ostre starty, jazda z wysoką prędkością oraz jej gwałtowne zmiany negatywnie wpływają na stan techniczny pasów i łańcuchów, a także kół zamachowych.

Na szczęście uproszczona konstrukcja skrzyń biegów CVT pozwala na wykonywanie tańszych napraw niż ma to miejsce w przypadku standardowych przekładni półautomatycznych i automatycznych. Potwierdzają to mechanicy z warsztatu AUTO KRAK, gdzie prowadzony jest serwis gwarancyjny oraz pogwarancyjny dla właścicieli samochodów marki Mitsubishi. Firma proponuje również sprzedaż nowych i używanych pojazdów japońskiego producenta. Osoby, które posiadają już wyjątkowe auta Mitsubishi i to ze skrzyniami CVT, powinni jednak bacznie zwracać uwagę na ryzyko ich awarii ze strony elektroniki. Częste przeglądy, w tym diagnostyka komputerowa pomagają jednak ustrzec się przed drogimi w naprawach uszkodzeniami.

Jeśli jednak zostaną wykryte jakieś usterki, rekomendowane jest zlecanie serwisu z wykorzystaniem oryginalnych części lub części zamiennych, ale w jakości elementów OEM (tj. oryginalnego producenckiego wyposażenia). Dodać warto, że sposobem na uniknięcie problemów ze skrzynią CVT jest jazda na niższych obrotach. Przekładanie bezstopniowe świetne osiągi zapewniają przy momencie obrotowym poniżej 200 Nm. Słabo zaś znoszą zakres powyżej 300 Nm. 

Opracowanie:
Kraków, Jasnogórska 105
tel. 12 353 30 50
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Warto przeczytać