Artykuł sponsorowany

Czy można być kierowcą zawodowym z wadą wzroku?

Czy można być kierowcą zawodowym z wadą wzroku?

Czy można być kierowcą zawodowym z wadą wzroku? To pytanie, które nurtuje wiele osób noszących okulary lub soczewki kontaktowe, marzących o karierze za kółkiem. W Polsce istnieją przepisy, które określają normy i wymagania dotyczące wzroku dla osób ubiegających się o różne kategorie prawa jazdy, w tym również tych, którzy chcieliby zostać kierowcami zawodowymi.

Wymagania wzrokowe dla kierowców zawodowych

Według polskiego „Rozporządzenia w sprawie badań lekarskich kierowców i kandydatów na kierowców” oraz „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierowców”, kierowcy zawodowi muszą spełniać określone wymagania dotyczące wzroku. Dla posiadaczy prawa jazdy kat. C, C+E, D oraz D+E (czyli tych, którzy mogą prowadzić ciężarówki, autobusy i pojazdy z przyczepami) obowiązują następujące normy wzrokowe:

  • Ostrość wzroku - kandydaci na kierowców zawodowych muszą posiadać ostrość wzroku przynajmniej 0,8 (80%) na lepsze oko i co najmniej 0,4 (40%) na gorsze oko. Jeśli osoba nie osiąga takiej ostrości wzroku naturalnie, dopuszczalne jest stosowanie korekcji optycznej – czyli okularów lub soczewek kontaktowych. Z tego względu wymagane jest przeprowadzenie badań okulistycznych.

  • Pole widzenia - to obszar, który jest widoczny dla oka, gdy patrzy się prosto przed siebie. Wymagania dotyczące pola widzenia dla kierowców zawodowych wynoszą co najmniej 160 stopni w poziomie i 70 stopni w pionie, z zachowaniem łączności pomiędzy polami widzenia obu oczu.

  • Dyskryminacja barw - kierowcy zawodowi muszą być w stanie rozróżniać kolory stosowane w sygnalizacji drogowej, takie jak czerwony, zielony i żółty. Testy na dyskryminację barw są przeprowadzane podczas badań lekarskich.

Dopuszczalne korekcje optyczne i zabiegi

Jeśli osoba z wadą wzroku nie spełnia wymagań dotyczących ostrości wzroku naturalnie, może to zrekompensować za pomocą okularów lub soczewek kontaktowych. Należy jednak pamiętać, że istnieją ograniczenia co do mocy korekcji – dla kierowców zawodowych dopuszczalna moc soczewek nie może przekraczać ±8 dioptrii.

W przypadku osób z dużą wadą wzroku, których noszenie tradycyjnych okularów lub soczewek kontaktowych nie jest wystarczające do uzyskania wymaganej ostrości wzroku, istnieje możliwość skorzystania z innych opcji, takich jak zabiegi chirurgiczne czy stosowanie soczewek implantowanych. Warto jednak pamiętać, że niektóre zabiegi mogą być przeciwwskazane dla kierowców zawodowych – przed podjęciem decyzji o ich wykonaniu warto skonsultować się z lekarzem specjalistą.

Jak widać osoby z wadą wzroku mogą zostać kierowcami zawodowymi, o ile spełniają określone wymagania dotyczące ostrości wzroku, pola widzenia i zdolności do rozróżniania barw. Dopuszczalne są różne metody korekcji optycznej oraz zabiegi chirurgiczne, które umożliwiają osiągnięcie tych norm. Kluczowe jest jednak dokładne i regularne badanie wzroku oraz monitorowanie stanu zdrowia oczu. W tym aspekcie warto zapoznać się z zakresem badań przychodni specjalistycznej Medan, która oferuje konsultacje okulistyczne, a także przeprowadza badania z zakresu medycyny pracy.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz