Pomniki, obiekty

Pomnik "Przejście 1977-2005"
Wrocław, skrzyżowanie ulic Piłsudskiego i Świdnickiej
Twórcą niesamowitego pomnika jest artysta rzeźbiarz Jerzy Kalina. Ta grupa rzeźbiarska została ustawiona na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Świdnickiej 13 grudnia 2005 roku, na pamiątkę stanu wojennego. Ukazana jest tu scena wchodzenia pod ziemię anonimowych mieszkańców Wrocławia i osób wychodzących z podziemia, po drugiej stronie ulicy. To bardzo ważny dla Polaków symbol przechodzenia Polski z czasów stanu wojennego w czasy wolnego już kraju.
Pomnik Aleksandra Fredry
Wrocław, Rynek
Pomnik hrabiego Aleksandra Fredry znajduje się w południowej części Rynku. Przedstawia literata siedzącego z piórem i papierem w ręku. Został wykonany na zlecenie Lwowskiego Koła Literacko-Artystycznego. Do Wrocławia trafił w 1956 roku.
Pomnik Jana Nepomucena
Wrocław, Plac Kościelny
Postawiony został na placu Kościelnym w roku 1732. Jest to najładniejszy z nepomuków na Dolnym Śląsku. Barokowy pomnik prawdopodobnie został ustawiony, by patron chronił Ostrów Tumski przed wylewami Odry. Jan Nepomucen był spowiednikiem królowej Zofii. Został stracony przez króla Czech, Wacława, ponieważ nie chciał mu zdradzić grzechów żony. Według legendy po utopieniu duchownego w Wełtawie na powierzchni wody pływało przez wiele dni pięć gwiazd, symbolizujących cnoty męczeńskie. Te gwiazdy ukazane są na przedstawieniach Nepomucena nad jego głową. U stóp świętego kłębią się amorki, a wśród nich prawdopodobnie synek autora pomnika - J.J. Urbańskiego.
Pomnik Ofiar Stalinizmu
Wrocław, Plac Wolności
Powstał w roku 1989, autorem projektu był Tadeusz Teller. Na pomniku zamieszczona jest inskrypcja: "W 50. rocznicę narzucenia Polakom systemu stalinowskiego, w hołdzie jego ofiarom, ku przestrodze żyjącym i przyszłym pokoleniom - Naród Polski". Kolejna inskrypcja zamieszczona jest na cokole: "Tym, którzy odbudowali Polskę i zagospodarowali Ziemie Odzyskane - Naród Polski" i tablicę informującą w językach polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Od 17 września 1989 roku pomnikiem opiekuje się Komitet Pamięci Ofiar Stalinizmu we Wrocławiu. Na pomnik składają się płyty kamienne, na nich zamieszczone są godło polski, krzyż katolicki, krzyż Virtuti Militari oraz korona cierniowa, do której doprowadzony jest gaz miejski, zapalany podczas uroczystości rocznicowych.
Pomnik Ofiar Zbrodni Katyńskiej
Wrocław, Słowackiego
Pomnik Ofiar Zbrodni Katyńskiej jest monumentem upamiętniającym ofiary stalinowskiej zbrodni, dokonanej na polskich jeńcach w 1940 roku. Autorem projektu jest Tadeusz Tchórzewski. Pomnik został odsłonięty w 2000 roku. Składa się on z czterech płyt granitowych i dwóch figur z brązu. Na pomniku znajdują się nazwy obozów, miejsc kaźni oraz inskrypcja mówiąca o zbrodni.
Pomnik Pomarańczowej Alternatywy
Wrocław, Świdnicka
Pomnik z brązu przedstawiający krasnoludka ustawionego na cokole w kształcie opuszka ludzkiego palca. Upamiętniający ruch Pomarańczowej Alternatywy w czasach stanu wojennego. W miejscu, w którym stoi pomnik, rozpoczynały się wszelkie happeningi związane z akcją Pomarańczowej Alternatywy.
Powodzianka
Wrocław, Most Uniwersytecki
Pomnik powstał w pierwszą rocznicę powodzi tysiąclecia w 1997 roku. Ulokowany przy wschodnim przylądku wyspy Kępa Mieszczańska, przy Mostach Uniwersyteckich. Przedstawia kobietę dźwigającą książki. Jest to pomnik upamiętniający walkę mieszkańców z żywiołem, a w szczególności wolontariuszy, którzy brali udział w przenoszeniu zasobów bibliotecznych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Stary Cmentarz Żydowski (Muzeum Sztuki Cmentarnej)
Wrocław, Ślężna 37/39
Najstarsza nekropola na terenie Wrocławia. Cmentarz założony w XIX wieku. Idealny przykład cmentarza, na którym można zaobserwować zmiany, jakie zachodziły w sztuce cmentarnej. Nagrobki od skromnych, tradycyjnych macew po okazałe, bogato zdobione grobowce. W sztuce cmentarnej zwracamy uwagę na liczne wpływy z różnych okresów: od starożytności przez średniowiecze po modernizm.
Tramwaj "Jaś i Małgosia"
Wrocław
Tramwaj typu Berolina z roku 1925. Składa się z 2 wagonów. Były one produkowane w Berlinie i Wrocławiu w latach 1898-1903. Wagony tego typu są dwukierunkowe, występowały zarówno w wersji silnikowej, jak i doczepianej. Pudło wagonu wykonane było z drewna, osadzone na dwuosiowym podwoziu. Wewnątrz wagonu zamontowane są drewniane ławy dla pasażerów. Motorniczy miał siedzenie na otwartym pomoście. Wycofane z eksploatacji w latach 30. XX wieku. Wagon, którym dysponuje Towarzystwo Miłośników Wrocławia, wyprodukowany został w 1901 roku, po wojnie został odrestaurowany i wykorzystany do przejazdów turystycznych.