Artykuł sponsorowany

Charakterystyka i objawy dysleksji

Charakterystyka i objawy dysleksji

Rodzice są coraz bardziej świadomi problemów, z jakimi wiąże się dysleksja, jednak wciąż wiele jest do zrobienia w tej kwestii. Dziecko mierzące się z dysleksją ma od początku pod górkę. Poznajmy dysleksję bliżej. Czym ona jest i jakie są jej objawy? Czy dysleksja wiąże się z obniżoną inteligencją? Jak pomóc dziecku, które jest dotknięte tym zaburzeniem?

Czym jest dysleksja?

Dysleksja rozwojowa została zdefiniowana w roku 1968 przez Światową Federację Neurologów. Według tej definicji jest to zaburzenie, które manifestuje się specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania przy przeciętnej lub nadprzeciętnej inteligencji i standardowych metodach nauczania. Oznacza to, że dziecko z dysleksją nie jest mniej inteligentne od innych dzieci, a jedynie wymaga innych metod edukowania.

Dysleksja wynika z zaburzenia podstawowych funkcji poznawczych. Zaburzenia mogą dotyczyć percepcji wzrokowej lub słuchowej. W praktyce: dziecko widzi, ale nie dostrzega, lub słucha, ale nie słyszy. Czasem źródłem dysleksji jest jedno z tych zaburzeń, czasem oba.

W Polsce dziecko dotknięte dysleksją bierze pod opiekę poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Dodatkowo, placówki, w których dziecko się uczy, są zobowiązane do pomocy dzieciom z tym zaburzeniem. Muszą one rozpoznawać, diagnozować i opiniować w sprawie trudności dziecka z nauką.

Objawy dysleksji

Dysleksja objawia się trudnościami w pisaniu i czytaniu. W pisaniu są to: trudności z zachowaniem linii pisma, błędy przy przepisywaniu i pisaniu ze słuchu, mylenie podobnych liter, np.: b – p, d – b, d – g, u – n, m – w, s – z, dz – c, sz – s, o – a, ł – l, ę – e, trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność, nieróżnicowanie dźwięków nosowych i odnosowionych, opuszczanie małych elementów liter (kresek, ogonków), gubienie całych liter, końcówek i cząstek wyrazów, pomijanie litery „y”, przestawianie liter w wyrazach lub wyrazów w zdaniu, błędy ortograficzne mimo znajomości reguł, wolne tempo pisania, zniekształcone pismo, mylenie małych i wielkich liter, problem z odróżnieniem wyrazów o podobnym brzmieniu, niemożność poprawnego rozmieszczenia pracy pisemnej na kartce, brak interpunkcji lub błędy.

W czytaniu pojawiają się następujące trudności: wolne tempo, niepewne, „wymęczone” czytanie, zamiana  i opuszczanie liter, zmiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie wyrazów, trudności w intonowaniu spowodowane nadmiernym skupieniem na technice, brak zrozumienia czytanej treści, zgadywanie, opuszczanie lub dublowanie czytanej linii, zmiana kolejności liter i wyrazów, niechęć do czytania, trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i łączeniu ich, problemy z ujęciem kluczowej treści w czytanym tekście, hiperleksja: bezbłędne płynne czytanie bez zrozumienia treści.

To oznaki mogące wskazywać na dysleksję. Aby potwierdzić lub wykluczyć zaburzenie, trzeba skorzystać z profesjonalnej pomocy (www.poradnia-rodzinna.pl).

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz