Apteka: mariaż sztuki farmacji z nowoczesnym marketingiem
Apteki towarzyszą nam od kilkuset lat, a farmacja jeszcze dłużej, bo od czasów starożytnych. Przez tysiąclecia nie tylko zmieniło się podejście do sprzedaży leków, ale też rewolucji uległy same apteki. Obecnie to nowoczesne placówki handlowe, sprzedające specjalistyczny, ściśle kontrolowany asortyment.
Leki na receptę a leki recepturowe
Podstawowym zadaniem aptek, zarówno tych przed wiekami, jak i współczesnych, jest sprzedawanie leków na recepty wystawione przez uprawnionych lekarzy. Ten szczególny asortyment jest nie tylko reglamentowany, ale też wydawany wyłącznie osobom, u których konieczne jest leczenie starannie dobranymi specyfikami. Kontrola sprzedaży leków na receptę wynika z wielu czynników. Wymienić można między innymi szkodliwość takich substancji dla osób zdrowych, wysokie koszty produkcji, obecność dofinansowania z NFZ czy ryzyko handlu tymi specyfikami na czarnym rynku. Warto pamiętać, że wiele środków sprzedawanych na receptę przyjmowanych w sposób niekontrolowany, bez nadzoru lekarza, albo przez osoby z innymi schorzeniami mogłoby zaowocować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, a także uzależnieniem i śmiercią.
Poza lekami na receptę misją większości aptek jest też sprzedaż leków recepturowych. To charakterystyczne produkty, zazwyczaj w postaci płynnej, które mają krótką trwałość i dlatego muszą być sporządzane bezpośrednio przed użyciem. Sporządzanie tego typu preparatów wymaga wiedzy farmaceutycznej oraz odpowiednio wyposażonego laboratorium, w którym substancje składowe są precyzyjne odważane i mieszane. Nie wszystkie placówki przystosowane są do wykonywania takich preparatów, ale swoim klientom oferuje je Wiśniewski Marek, mgr farm. Apteka. Leki recepturowe to najczęściej różne płukanki, krople i płyny do okładów na rozmaite dolegliwości.
Trochę apteki, trochę drogerii…
Nowoczesne apteki nie przypominają już tych, które pamiętają seniorzy z lat swojej młodości. Odeszły w zapomnienie wielkie, brązowe regały zastawione słojami i butelkami z preparatami farmaceutycznymi. Nie ma już wagi laboratoryjnej, na której aptekarz odważał proszek na bóle głowy czy mdłości. Miejsce tych akcesoriów zajęły nowoczesne komputery, a stylowe regały zastąpiły szklane gabloty wypełnione kolorowymi opakowaniami kosmetyków, środków do pielęgnacji dzieci czy ogólnie dostępnych witamin. To typowe cechy nowoczesnego świata. W nim utrzymanie się na rynku wymaga stałej walki o klienta i poszukiwania nowego asortymentu.
Samych aptek jest dziś niemało. Dzieje się tak być może dlatego, że wiele osób po ukończeniu farmacji myśli o rozwijaniu własnego biznesu. Niestety, duża konkurencja często stoi na przeszkodzie takiemu rozwojowi. Dlatego wygrywają te apteki, które sprzedają więcej niż tylko leki na receptę. Pod szyldem krzyżyka z wężem Eskulapa można więc znaleźć szampony przeciwłupieżowe, zdrowotne pasty do zębów, środki higieniczne, kosmetyki antyalergiczne, preparaty wzmacniające i witaminowe, a nawet soki i syropy zawierające witaminy. Oczywiście liczy się również odpowiednia promocja. Dlatego do skrzynek na listy na równi z gazetkami marketów i drogerii trafiają też ulotki z ofertą aptek, zachęcających klientów zniżkami na leki przeciwgrypowe w sezonie jesiennym lub spray na komary latem.