Bataty. Dlaczego warto jeść słodkie ziemniaki?

Bataty. Dlaczego warto jeść słodkie ziemniaki?

Bataty to słodkie ziemniaki, które w Europie pojawiły się za sprawą Krzysztofa Kolumba. Obecnie na największą skalę produkowane są w krajach tropikalnych, dlatego dla wielu z nas wciąż stanowią egzotykę na talerzu. Batatów jednak nie należy się bać. Słodkie ziemniaki są bowiem nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe. Możesz je wykorzystać do przyrządzenia zupy, curry lub zrobić z nich smakowite frytki.

Co są bataty?

Bataty to słodkie ziemniaki, które pochodzą z Ameryki Środkowej. Europejczycy o ich wyjątkowych właściwościach i smaku dowiedzieli się za sprawą Krzysztofa Kolumba, z kolei Portugalczycy rozpowszechnili je w Afryce i Indiach, które obecnie są jednymi z głównych producentów tych warzyw.

Bataty mają podłużny nieregularny kształt i są nieco większe od klasycznych ziemniaków. W smaku są słodsze —  nieco marchewkowe, wyczuwalny jest też lekki dyniowy posmak. Istnieje wiele odmian batatów, które mogą mieć skórkę o różnej barwie. Najpopularniejsze są te czerwone i fioletowe, ale znaleźć możemy również takie w kolorze białym czy żółtym.

Bataty doskonale nadają się do przygotowywania gulaszu, zup, curry i wielu innych potraw, jak np. frytki z batatów. Mają one też pozytywne właściwości zdrowotne. Słodkie ziemniaki obecnie bez problemu można dostać w sklepie spożywczym i supermarkecie na dziale z warzywami. Warto po nie sięgać, gdyż mogą one stać się niezbędnym składnikiem zdrowej diety.

Dlaczego warto jeść bataty?

Bataty uważane są za zdrowsze od tradycyjnych ziemniaków —  zawierają one bowiem dużo więcej właściwości odżywczych. Są to między innymi wapń, fosfor, potas, sód, magnes, żelazo, witaminy z grupy B, witamina C oraz kwas foliowy. Dodatkowo 100 gram słodkich ziemniaków zawiera około 85 kalorii i znikomą ilość tłuszczu! Bataty chronią przed astmą, osteoporozą i zmniejszają stężenie „złego” cholesterolu we krwi.

Czerwona odmiana tych ziemniaków to jest doskonałym źródłem likopenu, który zmniejsza ryzyko rozwoju chorób serca i chorób nowotworowych. Z kolei bataty o fioletowej barwie zawierają antocyjany, które są silnymi przeciwutleniaczami mającymi właściwości, które opóźniają starzenie się komórek. Badania przeprowadzone na gryzoniach dowiodły również, że mogą przyczynić się one do poprawienia pamięci. Żółte bataty zawierają z kolei luteinę, która poprawia kondycję naszego wzroku. Są także źródłem karotenów, których jest o wiele więcej niż w dyni, brokułach czy szpinaku. Jeszcze nie jesteś pewny, że warto ich spróbować?

Jak przyrządzać słodkie ziemniaki?

Bataty można jeść na różne sposoby —  pieczone, gotowane lub grillowane. Doskonale nadają się również do zapiekanek i zup. Można je także wykorzystać do upieczenia ciasta i przyrządzenia puddingu – z takich smakołyków na pewno ucieszą się najmłodsi.

Pamiętaj, żeby do gotowania wybierać warzywa twarde, pozbawione obtłuczeń, miękkich plam i uszkodzeń. Do czasu ugotowania przechowuj je w ciemnym i chłodnym miejscu. Wówczas powinny zachować świeżość przez około 10 dni.

Co można zrobić z batatów? Dobrym pomysłem na szybką przekąskę są chipsy batatowe. Aby je zrobić, potrzebujesz tylko oliwy z oliwek, szczyptę soli i kilka ziemniaków. Pokrój je w plasterki, skrop oliwą i wstaw na 20-30 minut do piekarnika.

Z batatów przygotujesz również oryginalne gofry. Do ich zrobienia będziesz potrzebował trochę mleka, mąkę ziemniaczaną, mąkę pszenną i łyżeczkę proszku do pieczenia. Wszystkie składniki zmiksuj i nałóż do gofrownicy wysmarowanej olejem.

Masz ochotę na coś konkretnego? Z batatów możesz zrobić również smakowitą zupę krem. Podawaj ją na ostro z dodatkiem śmietany. Słodkie ziemniaki będą również świetnym dodatkiem do curry, gulaszu czy innych dań obiadowych. Sprawdzą się również w sałatkach.

Oceń artykuł (0)
0,0
Komentarze
Dodaj komentarz