Artykuł sponsorowany

Na które podzespoły roweru warto zwrócić uwagę podczas jego zakupu?

Na które podzespoły roweru warto zwrócić uwagę podczas jego zakupu?

Świadome kupno roweru pozwala na idealne dopasowanie pojazdu do potrzeb użytkownika. Dlatego dobrze wiedzieć, jakie są podstawowe elementy dwukołowca i jaka jest ich rola. Warto zainwestować w kluczowe komponenty, co pozwoli cieszyć się solidnym rowerem przez wiele lat. Jego trwałość jest istotna przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo rowerzysty. Na jakie podzespoły zwrócić zatem uwagę?

Rama rowerowa to nie tylko wygląd

Podstawowym elementem roweru, na który zwraca się największą uwagę, jest jego rama. Pełni ona funkcję swoistego stelażu, który musi być niezwykle wytrzymały i zrobiony z mocnych materiałów. Ramę tworzą połączone ze sobą rury, z których główna część szkieletu stanowi trójkąt, podzielony na rurę górną, dolną oraz podsiodłową. Ramy rowerowe najczęściej wykonywane są ze stali, jednak ze względu na dążenie do coraz niższej wagi tego elementu, obecnie stosuje się do jego produkcji aluminium lub włókno węglowe. W wypadku ramy oprócz wyglądu i materiału wykonania powinien nas zainteresować także jej rozmiar. Wiele osób kieruje się stroną estetyczną, podczas gdy szkielet roweru musi być przede wszystkim idealnie dopasowany do wzrostu użytkownika. Warto też zastanowić się nad amortyzacją. W ramie może być zainstalowany specjalny amortyzator, który korzystnie wpłynie na komfort jazdy – jednak nie w każdych warunkach. Będzie on niepożądany przez rowerzystów jeżdżących głównie na mało wymagającym, płaskim terenie – wtedy utrudnia bowiem efektywną jazdę. Wybór odpowiedniej do naszych potrzeb ramy jest możliwy podczas wizyty w dobrym sklepie rowerowym, takim jak np. firma Bart-Pol, która jest obecna w branży od wielu lat i posiada w swojej bogatej ofercie najlepsze podzespoły. Okazuje się więc, że w wypadku szkieletu roweru należy najpierw określić typ eksploatacji, zwrócić uwagę na poszczególne parametry ramy, a dopiero potem kierować się jej wyglądem.

Bardzo ważny front

Przednia część roweru zawiera wiele elementów, na których jakość powinniśmy również zwrócić uwagę przy zakupie jednośladu. Istotnym podzespołem jest kierownica – musi być solidna, a jej szerokość trzeba dopasować do warunków fizycznych rowerzysty. Ważne też są zakończenia, czyli specjalne chwyty. Dzięki nim użytkownik może pewnie złapać kierownicę i nie stracić kontroli nad rowerem, nawet w trudnych, ograniczających przyczepność deszczowych warunkach. Połączenie kierownicy z widelcem i ramą za pomocą specjalnego wspornika nazywanego mostkiem daje gwarancję stabilnej pozycji tego elementu. Warto więc zwrócić uwagę również na komponenty, tj. chwyty i mostek. Z przodu roweru umiejscowiony jest wspomniany już widelec, najczęściej amortyzowany. Przedni amortyzator to także ważna część całej konstrukcji, daje bowiem przyczepność podczas zjeżdżania z przeszkód oraz zwiększa komfort użytkowania, redukując występujące na nierównym podłożu drgania. Odchodząca od amortyzatora rura sterowa wkładana jest do ramy, a na jej końcu montowany jest właśnie mostek. W zależności od potrzeb rowerzysty dobiera się widelec amortyzowany o odpowiednim skoku. Im jest on wyższy, tym lepiej amortyzuje. Do typowej jazdy wystarczy skok na poziomie 60-80 mm, jednak wartości te warto skonsultować z profesjonalnym sklepem rowerowym. Przednia część roweru zawiera więc kluczowe dla jego funkcjonowania podzespoły, o których należy pamiętać i dokładnie sprawdzić ich parametry przed zakupem. Od nich zależeć będzie zarówno komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo na rowerze.

Rozpędzanie i hamowanie

Powinniśmy też zwrócić baczną uwagę na koła. Jego zewnętrzna część zawiera obręcz, na której montuje się dętkę i oponę. Obręcz połączona jest szprychami z piastą, dzięki czemu koło jest w stanie wytrzymać wszelkie przeciążenia i pozostaje w kompletnej formie. Od jakości obręczy zależy to, ile jest ona będzie w stanie wybaczyć błędów rowerzyście. Każdorazowe najechanie na twardą przeszkodę może ją uszkodzić, co z kolei będzie skutkowało defektem całego koła. Warto zatem przeanalizować jej właściwości w zależności od planowanej eksploatacji roweru. Ważna jest też opona – jej bieżnik oraz poszczególne wymiary muszą być dopasowane do terenu, po którym użytkownik jednośladu się porusza. W wypadku równej, gładkiej powierzchni podobnie do niej wyglądać powinna opona – najlepiej, jeśli będzie wąska, z małą liczbą żłobień w bieżniku. Inaczej będzie zaś wyglądać ogumienie przeznaczone do eksplorowania trudnego terenu, którego rolą będzie odprowadzanie wody, błota i wielu innych. Jednak by przemieszczać się rowerem, należy przenieść energię na koła dzięki układowi napędowemu. Dlatego przy zakupie najlepszych części rowerowych warto poświęcić nieco uwagi takim elementom, jak mechanizm korbowy i poruszający się po nim łańcuch. Istotne są też przerzutki – w zależności od użytkowania roweru, powinny zawierać określoną liczbę przełożeń. Biegi pomagają w pokonywaniu nierównego terenu, ale też mogą utrudnić efektywną jazdę po mniej wymagającym podłożu. Kluczowe w kontekście sprawnego zatrzymania są hamulce. Cały układ hamulcowy w rowerze, składający się z linek, klamek, klocków hamulcowych, tarcz lub szczęk, wymaga też odpowiedniej regulacji. Ich dopasowanie należy skonsultować jednak ze specjalistą.

Rower składa się z wielu podzespołów, a ich właściwy wybór rzutuje na eksploatację jednośladu. Dlatego przed jego zakupem nieoceniona okaże się konsultacja z profesjonalnym sklepem rowerowym.

Opracowanie:
Bydgoszcz, Magazynowa 11
tel. 52 344 02 47
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz